BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre égetőbb probléma a reklámadó ügye

Egyre égetőbb probléma a reklámadó sorsának rendezése, az éves adóbevallás benyújtására kötelezettek ugyanis nem tudják, miként kell kötelezettségüket teljesíteni - hívja fel a figyelmet Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM adómenedzsere a tanácsadó cég honlapján közzétett blogbejegyzésében.

Az Európai Bizottság arra kötelezte Magyarországot, hogy mindaddig függessze fel a reklámadó progresszív kulcsainak alkalmazását, amíg a bizottság nem határoz a reklámadó árbevételre számított 0-50 százalékos progresszív kulcsainak belső piaccal való összeegyeztethetőségről.

Fekete Zoltán Titusz adómenedzser kifejtette: a progresszív kulcs eltörlésének következtében nemcsak az eddig 1 százalékkal adózóknak kell magasabb adóterhet viselniük, hanem azon cégeknek is, amelyek az 500 millió forintos bevételi értékhatárig 0 százalékos kulcs alá tartoztak. A progresszív adóztatás megszüntetésének kényszere e kört ugyanúgy érinti, mint ahogy a 20-30-40-50 százalékos kulcsban érintetteket a terhek várható mérséklődése.

A reklámadó a tavaly adóelőleget bevalló 700, zömében médiapiaci vállalkozáson túl azt a több ezer médiacéget is érinti, amelyeknek a tavalyi, illetve a tavalyelőtti reklámbevétele nem érte el az adófizetési kötelezettséget jelentő 500 millió forintos határt. A változás érzékenyen érintheti azt a több tízezer vállalkozást is, amelyeknek egyáltalán nem volt, és nem is lesz reklámbevétele, de saját maguk reklámozása miatt mégis a reklámadó törvény hatálya alá tartoznak - mutat rá az adószakértő.

Hozzáteszi, bár a bevételi becslésekből és az egyéb kormányzati kommunikációból úgy tűnik, hogy a reklámadó átalakításakor a kormány igyekezni fog a kisebb piaci szereplőket továbbra is megkímélni az adófizetési kötelezettség alól, a törvény megjelenéséig erre nincs biztosíték. A progresszív kulcsok eltörlésének kényszere miatt lehetséges, hogy a beharangozott 5,3 százalékos "legfelső" kulcs végül az egyetlen kulcs marad, de azt, hogy ez pontosan kiket fog érinteni, még nem tudni.

Ha csupán annak a 700 vállalkozásnak a számait vesszük alapul, amelyek tavaly adóelőleg bevallást nyújtottak be - tehát reklámbevételük az 500 millió forintot meghaladta -, a minden reklámbevételük után megfizetendő 5,3 százalékos reklámadó önmagában meghaladná a 20-30 milliárd forintot. Az eddig napvilágot látott számok alapján a kormány 7-8 milliárd forintos adóbevétellel tervez, eszerint nem minden reklámbevétel után kell majd megfizetni a reklámadót - fejti ki az RSM DTM adómenedzsere.

Fekete Zoltán Titusz szerint az adómérték orvoslásán túl a saját célú reklámozással összefüggő szabályok egyszerűsítésére is szükség volna. A jelenlegi szabályozás alapján minden saját honlapot üzemeltető vállalkozás reklámadó köteles tevékenységet végez, függetlenül attól, hogy tevékenysége összefüggésbe hozható-e a reklámozással, és abból származik-e bevétele. 

A mostani hivatalos magyarázatok szerint saját reklám közzétételekor nemcsak a közzététel miatt felmerülő költség, hanem a közzétett reklám gyártásának költsége is adóalapot képez. Ez a gyakorlat a saját célú reklámokat hátrányosan kezeli az idegen reklámokhoz képest, ahol a gyártási költségek után nem kell adót fizetni.

Az adószakértő szerint egyáltalán nem ért célt az a törekvés, hogy a reklámozók csak olyan szolgáltatóktól rendeljenek, amelyek reklámadó kötelezettségüknek deklaráltan eleget tesznek. Elég csak azokra a külföldi online szolgáltatókra gondolni, amelyeknek a hirdetési hatékonysága olyan kimagasló, hogy a megrendelők - más reklámtevékenységek rovására - inkább egyszerűen beárazták a reklámadó és társasági adó törvény miatti költségnövekedést.

A megrendelői minőségben reklámadót fizetők száma még az ötvenet sem érte el, az általuk befizetett reklámadó összege pedig valószínűleg jóval alatta marad annak az összegnek, amit a reklámozók az új törvény rendelkezéseinek megismerésére, a helyes joggyakorlat kialakítására költöttek. Ezért a reklámadó egyszerűsítésekor a legüdvözlendőbb változás az lenne, ha minden, a reklámközzétételt megrendelő vállalkozások adókötelezettségével összefüggő rendelkezést, ideértve a nyilatkozattételt is, hatályon kívül helyeznének.

A reklámadó törvény év közbeni változása már csak azért is időszerű, mert az uniós felfüggesztés csak a reklámközzétevőket érintő progresszív adókulcsok alkalmazására vonatkozott, a megrendelőket sújtó 20 százalékos adókulcs továbbra is alkalmazandó maradt - írja Fekete Zoltán Titusz blogbejegyzésében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.