A kormány a programban a korábbiaknál gyorsabb hiány- és adósságcsökkentéssel számol, úgy gondolják, 2018-ra már a GDP 70 százaléka alá csökkenhet az adósság szintje, a deficit azonban ekkor is 1,6 százalékos marad. A tavalyi programban még 2,8 százalékos hiányt jelzett előre 2015-re a kabinet, ám ma már csak 2,4 százalékost jósol – és annak ellenére nem is módosított a költségvetésben meghatározott célon, hogy a tavaly őszi makrogazdasági pályát teljesen átírta.
A kormány most nagyobb növekedéssel és alacsonyabb inflációval számol, úgy gondolják, hogy a gazdaság ebben az évben is 3,1 százalékkal fog emelkedni (míg korábban csak 2,5 százalékos bővülést vártak), ám úgy gondolják, hogy éves átlagban nulla százalékos lesz a fogyaszói árindex. Az év eleji negatív tartományból ehhez persze az esztendő második részében már emelkedő infláció szükséges. Így a drágulási ütem középtávon visszatér a jegybanki célhoz: jövőre még 1,6 százalékos lesz, de aztán szépen lassan a 3 százalék közelébe emelkedik.
Ez egyébként annyit is jelent, hogy kiderült: a jövő évi büdzsében 1,6 százalékos inflációval számol a kormány, vagyis ennyivel emelkednek majd január elsejétől a nyugdíjak. (Novemberi nyugdíj-kiegészítés pedig nem lesz, hiszen az idei 1,8 százalékos emelés bőven a várható infláció felett van.)
Mindeközben a növekedés ugyan jövőre visszaesik 2,5 százalékra, de ez csak átmeneti lesz. A fogyasztás növekedése és az európai konjunktúra, no meg az alacsony olajárak is egyszerre segítik ugyanis a magyar növekedést középtávon is, az átmeneti kis lassulást pedig csak az uniós ciklusváltás okozza: a beruházások emiatt egy picit visszaesnek majd 2016-ban, de aztán tovább fognak emelkedni.
A jövő évi költségvetést a dokumentum konzervatív tervezésűnek nevezi, és hangsúlyozza, hogy a kiszámíthatóság jegyében azt már most tervezi elfogadtatni a kabinet. Ennek részleteiről sokkal többet az EU-nak sem árulnak el, csak megerősítenek néhány korábban már sejtett intézkedést (például, hogy kiterjejesztik az online pénztárgépeket, várhatóan egyébként a szolgáltatóiparra), de közlik azt is, hogy jövőre is várnak az állami vagyon értékesítéséből bevételeket - ebből az idén 169 milliárd forint bevételt remél a kormány, de még mindig nem tudni, pontosan minek az értékesítését tervezik. Ezen kívül nagyrészt a már bejelentett intézkedéseket sorolják fel: a bankadó mérséklését, az szja egy százalékos csökkentését, a sertés tőkehúsokra az 5 százalékos áfa bevezetését, a tízmilliárdos illetékcsökkentést és az új útépítési programot, amelyben a cél, hogy minden megyei jogú várost a gyorsforgalmi hálózathoz kapcsoljanak 2018-ig. A közölt táblázatokból ugyanakkor az is kiderül, hogy a 600 milliárdosnak mondott program csak jövőre a GDP 0,72 százalékát viszi el (250 milliárd forintot). Ez nagy összegnek tűnik, hiszen annyiba kerül, mint az összes többi intézkedés, vagy kétszer annyiba mint az szja csökkentése a családi adókedvezmény kiterjesztésével együtt. Másként számolva: e nélkül 15 helyett 13 százalékosra volna levihető a személyi jövedelemadó, illetve mérsékelhető lett volna a társasági adó is.
Ennél is rosszabb hír azonban, hogy a kormánynak másra már nem jut pénze. A korábbi költségvetési kitekintésben a kormány azzal számolt, hogy 2017-re és 2018-ra 320 illetve 600 milliárdos mozgástere marad. A konvergenciaprogram szerint azonban az adócsökkentésre és/vagy beruházásokra elkölthető keret a GDP 0,4, illetve 0,5 százalékára (140-150 milliárd forintra) csökken a két évben. Ez annyit jelent, hogy legfeljebb még egy, a jövő évihez hasonló szja-csökkentés férhet bele a következő két évben, és, hogy továbbra sem lesz általános közalkalmazotti béremelés.
A kormány ezt egyébként meg is erősíti a programban, hangsúlyozva, hogy „a költségvetési keretek 2016-ban sem teszik lehetővé a közszférában az általános illetményemelést”. Az illetménytábla 2008 óta változatlan, a pedagógusokon, a fegyveres testületek tagjain kívül a kormánytisztviselőknél indítják el az életpályamodellt, de ez utóbbi is csak a közszféra létszámának 10 százalékát teszi ki. A kormány éppen azért az EU-nak azt írja, hogy „a fizetésekben több év alatt felhalmozódott elmaradások részleges pótlására” van lehetőség. Más kérdés, hogy a jövedelemadó csökkentése mindenütt, így persze a béremeléssel nem érintett állami alkalmazottaknál növeli a nettót, igaz csak egy százalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.