Az idei tanévben az iskolarendszerű oktatásban – a köznevelésben és a felsőoktatásban együtt – összesen 1 millió 927 ezren tanultak, ami 3 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tanulmányából. Ennél sokkal nagyobb változást tapasztalunk, ha egy évtizedre visszatekintünk: 2005-höz képest 15 százalékos a visszaesés. Ebben nagy szerepet játszanak a demográfiai folyamatok: a 6 és 22 év közöttiek létszáma közben 13 százalékkal csökkent.
A folyamatokat mélyebben megvizsgálva azonban sokkal kedvezőtlenebb tendenciákat láthatunk. Az iskolába járók számának a népességcsökkenést meghaladó mérséklődése mögött a KSH szerint a felsőoktatás visszaszorulása áll. A felsőfokú oktatási intézményekbe járók száma együttesen kilenc év alatt 28 százalékkal esett vissza. Az adatok azt mutatják, hogy 2005-ben jóval 400 ezer felett volt a felsőoktatásban tanulók létszáma, idén azonban már csak 300 ezren jártak főiskolára vagy egyetemre. Radó Péter oktatáskutató a Világgazdaságnak azt mondta, hogy az elmúlt években kétszer annyival csökkent a felsőoktatásba belépők száma, mint amennyivel a demográfiai okok indokolták volna. Szerinte további mérséklődés várható – miután a teljes létszám csak késéssel követi az új belépők számának visszaesését –, és a kormánynak feltett szándéka, hogy zsugorítsa a felsőoktatást.
Az Európa 2020 stratégiai program célja a diplomások arányának növelése az egész Európai Unióban, Magyarországnak pedig 30,3 százalékot kell teljesítenie a 30–34 éves korosztályt tekintve. Ebben nem állunk rosszul, hiszen a KSH kutatása alapján 2014-ben 34,1 százalék volt a felsőfokú képzettségűek aránya; 2005 óta 16 százalékos emelkedést láthattunk, ami a korábbi oktatási expanzió eredménye. Radó Péter szerint 2020–25-re ismét 30 százalék alá fog csökkenni a felsősokú képzettségűek aránya, mert a kulcsindikátorok 8-10 év késéssel követik az oktatáspolitikát. „A kormány szembemegy a munkaerőpiac igényével és a hallgatók szándékával is a felsőoktatásba felvehetők létszámának csökkentésével és a források kivonásával” – hangsúlyozta Radó Péter.
A költségvetés oktatási kiadásai 2011-ben a GDP 4,7 százalékát tették ki, ami alatta maradt az 5,3 százalékos EU-átlagnak, és az utolsók közt van az unióban. (Ezek az utolsó összehasonlítható adatok.) Radó Péter rámutatott: 2012-től forráskivonás zajlott le, így már olyan kevés pénzt költünk felsőoktatásra, mint egy harmadik világbeli ország. A fejlett országok a GDP 1,2-1,4 százalékát is elköltik felsőoktatásra, Magyarország viszont csak 0,5-öt.
Pedig megérné. Az oktatáskutató szerint ugyanis Magyarországon kiemelkedően magas a diploma megtérülése. Radó Péter úgy véli, hogy a kormány a gazdasági fejlődés igényeivel is szembemegy, hiszen a magasabb hozzáadott értékű áruk és szolgáltatások előállításához több diplomás kell. Szerinte a kormány nem tesz semmit azért sem, hogy a felnőttképzés javuljon.
Nem utal túl kedvező folyamatokra az sem, hogy az 1990-es évek óta dinamikusan növekvő doktori képzésben részt vevők számának a növekedése a 2013/14-es tanévben megállt, és az idei évben csökkenni kezdett. Most 7224 doktorandusz van, ami 1,7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt.
Több külföldi
A felsőfokú képzésre járók között több mint duplájára nőtt a külföldiek aránya 2004 és 2014 között. A tíz évvel ezelőtti 5 százalék alatti szintről 10 százalék fölé került a nem magyar állampolgárok aránya. Az aktuális tanévben mintegy 22 ezer hallgató volt külföldi. A legtöbben Németországból és a határon túli magyarlakta területekről érkeztek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.