A magyar tejet és tejtermékeket népszerűsítő kampányba kezd a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatósága – jelentette be Fazekas Sándor hétfőn Vácon, a Naszálytej Zrt. telephelyén megrendezett sajtóeseményen. A földművelésügyi miniszter közlése szerint a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanáccsal, valamint a szaktárcával közösen lebonyolított marketingakcióra 420 millió forint áll rendelkezésre. A kampány során óriásplakátok, iskolai edukációs programok is lesznek, ezenfelül tévés és rádiós reklámspotokkal, bolti kóstoltatásokkal és szakkiállításokon való megjelenéssel igyekeznek meggyőzni a hazai és külföldi fogyasztókat a magyar tej előnyeiről.
Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese az eseményen elmondta: az akció első szakasza néhány napja már megkezdőtött, és augusztus 13-ig tart. Ennek során az egészséges táplálkozás lesz a fő üzenet, vagyis az, hogy a kiegyensúlyozott étrend része a tej és sok más tejtermék is. Ebben a szakaszban az az üzenet is kiemelt szerepet kap, hogy a magyar tej vásárlásával a vevő „tisztességes adóforinthoz juttatja az államot, és hozzájárul a magyar munkahelyek megtartásához”. A teljes kampány januárig tart, és a Tej Terméktanácsban tagként regisztrált áruházláncok is részt vesznek benne.
Az akció nem ismeretlen, hasonló tartalommal már 2009-ben az egykori Agrármarketing Centrum (AMC), majd 2013-ban a Magyar Turizmus Zrt. is szervezett kampányt. A mostani akció azonban a lehető legszorultabb helyzetében éri a magyar termelőket és feldolgozókat. Március és június között szezonális okokból eleve több tejet adnak a tehenek, mint később, a nyári meleg beköszöntével, ilyenkor tehát mindig termelési maximumot él meg az ágazat.
Az idei tavaszi tejhullámot ráadásul nagyban erősítette az is, hogy az Európai Unió harminc év után április elsejével megszüntette a tejkvótát, vagyis minden EU-tag annyi tejet termel, amennyit tud, illetve akar. A szezonális és szabályozási okokból hirtelen megugró tejtermelés mellett a tavaly augusztustól élő orosz embargó is alaposan felkavarta a piacot: az oda szánt tejtermékek nagy része a keleti tagállamok, így Magyarország piacára került – alaposan lenyomva az árakat.
Mindezek miatt az elmúlt egy évben jelentősen csökkent a nyerstej felvásárlási ára. Tavaly tavasszal ez még 100 forint felett volt, mára a szerződött árak is csupán 75 forint körül alakulnak. A teljesen szabad piaci, azonnali értékesítést jelentő úgynevezett spot árak még ennél is alacsonyabbak, itt a tej kilogrammjáért már 70 forintot sem adnak.
Mindenkinek bele kellett adnia
A mostani tejkampány anyagi forrásait részben a földművelésügyi miniszter februárban megjelent rendelete alapozza meg. Az akkori döntéssel a szaktárca kiterjesztette a Tej Terméktanács és Szakmaközi Szervezet (TTT) évek óta működtetett Közösségi Marketing Alapjának fenntartási kötelezettségét azokra a külső tejpiaci szereplőkre, akik nem voltak tagjai a szakmai tömörülésnek. Az indoklás szerint ezen piaci szereplők élvezték a közösségi marketing előnyeit anélkül, hogy részt vállaltak volna annak költségeiből. A döntés értelmében a tejágazati szereplőknek árbevételük fél ezrelékét kell a marketingkasszába tenniük, amely kiegészül pályázaton elnyert támogatásokkal, a TTT védjegyeinek használata alapján fizetett védjegyhasználati díjjal, valamint a szakmaközi szervezet belső szabályzata alapján felhasználható egyéb bevételekkel. A mostani kampányra ezenfelül maga a Földművelésügyi Minisztérium is átcsoportosított egy összeget. Ezek a források együttesen adják a kampány 420 millió forintos költségvetését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.