A fejlett országokban akár 0,75 százalékponttal is megdobhatja hosszabb távon a növekedési ütemet a fiskális politika, illetve annak e célból végrehajtott reformja.
Ez abból adódik, hogy az adórendszer hatékonyságának javításával 0,5, a kiadások infrastrukturális fejlesztésre fordításával 0,25 százalékpontos többletet lehet kicsiholni a gazdaságból. A fejlődő országokban ez az élénkítő hatás még nagyobb lehet. Ezt tartalmazza a Nemzetközi Valutaalap (IMF) magyar idő szerint kedden este közzétett s a washingtoni Peterson Intézetben bemutatott vaskos vitaanyaga, amelyet szerkesztőként Vítor Gaspar, a költségvetési ügyek szakértője jegyez, s amely két tucat kutató munkájának eredményét tartalmazza.
A tanulmány kilenc országról – Ausztrália, Chile, Németország, Írország, Malajzia, Hollandia, Lengyelország, Tanzánia és Uganda – készült esettanulmányt is az olvasó elé tár, hogy bizonyítsa: a jó megoldásokat testre kell szabni, a gazdasági és társadalmi körülményeknek megfelelően. Ám a lényeg az, hogy sikeresen megvalósíthatóak a növekedésösztönző fiskális reformok, ha e politikát társadalmi támogatás kíséri, s széles körű párbeszéden alapul. Az ajánlások az IMF összes tagállama, így Magyarország számára is tanulságosak lehetnek.
Például azért is, mert az első javaslata a valutaalap csapatának az, hogy érdemes a nálunk egyébként kirívóan magas adóéket csökkenteni. A munkát terhelő adókat és a társadalmi juttatásokat pedig olyképpen átformálni, hogy kedvezően befolyásolják a munkavállalási kedvet és a visszatérési szándékot a munkaerőpiacra. A társasági adókat úgy kell kialakítani, hogy serkentsék a beruházásokat, a kutatás-fejlesztést és a termelékenységet. A hatékony állami beruházások, különösen az infrastrukturális jellegűek bővíthetik a termelőkapacitásokat. Megjegyzendő persze, hogy nem elegendő e célokra többet költeni, a beruházási procedúrát is új alapokra kell helyezni. Vagyis a reformok akkor hozzák ki a legtöbbet a rendszerből, ha egymást erősítik. S jó, ha társul hozzájuk kereskedelmi, munka- és árupiaci liberalizáció is.
A szakértők hozzáteszik: az egyenlőbb hozzáférés az oktatáshoz és az egészségügyi szolgáltatásokhoz a humántőkét erősíti, amely a növekedés egyik kulcstényezője. S végül, de nem utolsósorban, ha a növekedésbarát reform fiskális mozgásteret igényel, akkor a bevételek növelését az adóbázis szélesítésével és a torzító hatások mérséklésével a legjobb elérni, a kiadások lefaragásánál hasznos a költéseket ésszerűsíteni és a hatékonyságot növelni.
Az IMF nem szorgalmazza a makrogazdasági stabilitás feladását, éppen ellenkezőleg, ennek fontosságát hirdeti, ugyanakkor jól érzékelhető, hogy a nagy recesszió hatására számos ponton igyekszik újragondolni az összefüggéseket. Például leszámol azokkal a krízis előtt nézetekkel, hogy a fiskális kiigazításnak a folyamat kezdetén kell a legerőteljesebbnek lennie. Most inkább úgy látja, hogy a költségvetési egyensúly helyreállításának menetrendjét nagyon nagy körültekintéssel kell meghatározni. S bemutatja, hogy például Chilében, Németországban vagy Hollandiában a kezdőponthoz képest hány évbe került, mire a kiadások csökkentésének és az adóbázis szélesítésének révén a gazdaságot gyorsabb növekedési pályára tudták állítani.
Hasonlóképpen nem foglal állást az IMF abban a kérdésben sem, hogy mekkora államadósságot ésszerű fenntartani. Ez számos tényezőtől függ, például attól, hogy a finanszírozásban mekkora befektetői kör vesz részt. Idézik azonban azokat a számításokat, amelyek szerint az OECD-országokban a GDP 85 százalékára rúgó államadósság már lassítja a növekedést, további tíz százalék rárakódása esetén a bővülési ütem évente 0,1 százalékkal eshet vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.