Továbbra is Szingapúrban a legjobb és legkönnyebb üzletet csinálni, a délkelet-ázsiai gazdaságok mellett az észak-európai államok, és természetesen az Egyesült Államok és Nagy-Britannia vezetik – hagyományosan – a Világbank Doing Business rangsorát. Az éves jelentés a vállalkozói környezetet értékeli, és az idén bőven volt mit kiemelni, hiszen az államok egymást túlszárnyalva próbáltak kedveskedni a cégeknek: a fejlődő országokban 169 üzletbarát reformot számoltak össze a szakértők, míg a fejlett gazdaságokban is további 37 kedvező lépést. Az adminisztráció csökkentése mindenütt fontos, de egyszerűbb a vállalatok alapítása is: ehhez 2003-ban 51 nap kellett, ma már viszont elég húsz is - a 189 vizsgált ország átlagában.
Magyarország a rangsorban 42. helyet érte el, ami az előző évi kiadványban szereplőnél 12 hellyel jobb. Igaz, ez a javítás egy módszertani váltás következménye, ami a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint egy két éves konzultáció előzött meg a tagállamokkal, így a váltás többek között a magyar javaslatok eredménye is. A megújított indikátorok a tárca szerint hazánk versenyképességét, gazdasági teljesítményét a korábbihoz képest sokkal reálisabban fejezi ki.
Más kérdés, hogy az új indikátorok alapján Magyarország tavaly 40. lett volna, vagyis az idén két helyet romlott a helyezés – aminek leginkább az az oka, hogy a többiek javítottak többet. A pontszám javult ugyanis, de keveset (csak néhány tizedet), tulajdonképpen csak a cégalapítás lett könnyebb, ám minden más mutatóban rontott az ország. Az adófizetés tekintetében tovább romlott a mérleg: bár továbbra is 11 féle adót kell fizetni és 277 órát visz el az ezzel kapcsolatos adminisztráció, az egyéb adófizetési kötelezettségek növekedése (vélhetően a különadók bevezetése) rontotta a pontszámot.
Emiatt Magyarország továbbra sem előzi le veresenytársait: a 42. hellyel Belgium és Olaszország előtt van ugyan, de bőven a 36-38. helyeket birtokló cseh-román-bulgár gazdaságok mögött, jelentősen lemaradva a 29. helyen holtversenyben osztó Szlovéniától és Szlovákiától, valamint a 25. Lengyelországtól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.