Még nagyon sokat kell lefaragnia az államadósságból a kormánynak ahhoz, hogy 2015 végére alacsonyabb legyen a GDP-arányos ráta, mint egy évvel korábban. A harmadik negyedév végére 78 százalékra csökkent az adósság a három hónappal korábban látott 78,7-ről az MNB adatai szerint, de még így is jóval magasabb, mint a 2014 végén mért 76,2 százalék.
Egy negyedév alatt a nettó hitelfelvétel 92 milliárd forinttal növelte az adósságot, miközben a forint erősödése 60 milliárddal mérsékelte. Ha a következő hónapokban nem erősödik a hazai deviza, akkor gondba kerülhet az adósságcsökkentési cél. A Nemzetgazdasági Minisztérium – még 3,1 százalékos gazdasági növekedési prognózis mellett – azt várta, hogy 0,1 százalékponttal, 76,1-re esik az adósság év végére. Mostanra azonban úgy tűnik, hogy 2,7-2,8 százalékkal nőhet a GDP, és az infláció sem akar felpörögni, így nehéz lesz elérni a célt.
A kormányzat gazdálkodására nem lehet panasz: az államháztartás már nem hiányt, hanem többletet termel. A harmadik negyedévben a GDP 0,8 százalékát érte el a többlet, szemben az előző negyedév 1 százalékos hiányával. Másfél évtizedre visszatekintve ez a legjobb adat, vagyis a feszes költségvetési politikának meglett az eredménye. Ahhoz azonban, hogy az államadósság is kellőképpen csökkenjen, infláció és érdemi gazdasági növekedés is kellene. Az Államadósság Kezelő Központ mindenesetre várhatóan visszafogja a kibocsátást az év végére, és apad majd a kormányzat likvid tartaléka is, hogy a maastrichti és az alkotmányos szabálynak eleget téve mérséklődjék az adósság. Besegíthet az MNB is, hiszen, mint megírtuk, már több mint 200 milliárd forintnyi devizaadósságot birtokol.
A hosszabb távú adósságpálya érdekes látvány: évről évre 1 százalékponttal csökkent a GDP-arányos államadósság, ha csak az év végi adatokat nézzük. Év közben azonban általában 80 százalék közelébe ugrik fel a ráta (amikor a kormány visszatölti a tartalékait, vagy éppen gyengül a forint), így egy lineáris trendet ráillesztve a negyedéves adatokra csak nagyon lassan mérséklődő adósságot láthatunk. Szembetűnő, hogy a nettó adósság (az állam vagyonával és kötelezettségével korrigált mutató) 2012-től folyamatosan 70 százalék körül ingadozik – 2010-ben még 60 százalék volt –, és egyáltalán nem csökken.
A következő években kicsit dinamikusabban eshet a bruttó adósság, mert a nominális GDP nőhet, az infláció kétévnyi stagnálás után visszatérhet, a kormány pedig tarthatja magát a szigorú költségvetési politikához. Ha viszont bármelyik tényező másképp alakul, akkor jöhet a trükközés. A gazdasági tárca a következő évekre 1–3 százalék közötti adósságcsökkentést prognosztizál – így 2018-ban már jóval 70 százalék alatt lenne a ráta –, az elemzők kissé óvatosabbak ennél. Persze a Paks II. beruházás keresztülhúzhatja az adósságcsökkentési terveket.
Javult a háztartások helyzete
A háztartások nettó finanszírozási képessége 2015 harmadik negyedévében a negyedéves GDP 5,5 százalékát tette ki (472 milliárd forint) – jelentette az MNB. Növelte a pénzügyi eszközeik állományát, hogy megkezdődött a Quaestor-károsultak kártalanítása. A helyi önkormányzatok nettó finanszírozási képessége 82 milliárd forint volt a harmadik negyedévben. Jelentősen bővült a hitelintézeteknél elhelyezett önkormányzati betétállomány, ezzel párhuzamosan nőttek a szektor adójellegű tartozásai is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.