A hulladékgazdálkodás országos szintű átalakítását jelentette be Szabó Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára a héten. Április elsejétől megkezdi működését a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt., amelynek a fő feladata a szakmai koordinálás lesz. A társaságot az állam 500 millió forint jegyzett tőkével, 4,8 milliárd forint tőketartalékkal hozta létre, elsőként a számlázás kialakítását végzi el, felméri a vagyont, ennek alapján optimalizálható lesz országosan a fejlesztés.
Az új cég feladata a számlázási rendszer egységesítése lesz. Ez gyakorlatilag azt jelenti majd, hogy az új cég kiküldi a számlát a lakosoknak, a lakosok kifizetik a szemétszállítási díjat az új cégnek, az új cég pedig kifizeti ezt a szemétszállítóknak, akikkel az önkormányzat szerződik a szemétszállítási feladatok ellátására.
A lakosság számára a legfontosabb kérdés persze az, hogy mindez jár-e majd a szemétszállítás díjának emelkedésével. A Mediaworks megyei lapjainak központi szerkesztősége legelőször ezt kérdezte Schmidt Jenőtől, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnökétől.
„Mivel 2018 áprilisáig a miniszter hatáskörébe került díjakat befagyasztották, díjemeléstől addig biztosan nem kell félni” – mondta Schmidt Jenő. Szabó Zsolt államtitkár is fontosnak tartotta kiemelni, hogy „az átalakítással nem emelkedik a szemétszállítás díja, sőt a szelektív hulladékgyűjtési rendszer terjedésével akár mérséklődhet is, miközben emelkedik a szolgáltatás színvonala”.
Schmidt hangsúlyozta, hogy „a központosítás soha nem jó, de néha van előnye”. Hozzátette, hogy az erőforrásokat és a bevételeket koncentrálja az új rendszer. „A régi szisztéma sokféle áron nyújtott különböző szolgáltatást. Nézetem szerint nem szerencsés, hogy ehhez most nem nyúlnak hozzá, vagyis ezen a téren minden marad a régiben. Van, ahol 380 forint egy kukaürítés, van, ahol 260. Létre kellene hozni egy egységes rendszert” – magyarázta lapunknak Schmidt.
A szakember szerint a közszolgáltatás tartalmával kellene kezdeni az egységesítést, és persze rögtön utána az árral. „Városban például heti kétszeri ürítésben, fél éven keresztül kéthetente egy zöldszállításban, és évente egy lomtalanításban egységesíthető lehetne a szolgáltatás. Ha valaki ennél többet akar megrendelni, akkor többet kellene fizetnie. Ez most nem feltétlenül van így” – hangoztatta a TÖOSZ elnöke.
Szabó államtitkár arról is beszélt, hogy a hulladékgazdálkodás eddigi rendszere óvatos becslések szerint is 13 milliárd forint veszteséggel működött. Az új rendszerben szeretnének nonprofit jellegű gazdaságos működést kialakítani, mert most a 171 közszolgáltató egyharmada veszteséges.
A TÖOSZ elnöke is kezelendőnek látja ezt a problémát. „Jelenleg 12-15 milliárd forint között termel veszteséget az önkormányzati szektornak és az államinak is összesen a hulladék – fejtegette Schmidt Jenő. - Ez évről évre emelkedni fog, ha a költségek emelkednek. Azt is hozzá kell tenni, hogy a kintlévőségek átlaga 20 százalék. Ez azért okoz problémát, mert a cégek ennek az áfatartalmát befizetik, de a bevételhez soha nem jutnak hozzá. A mostani változások eredményeképpen a szolgáltatók jobban járnak, mert megkapják azt az összeget, ami jár nekik az elvégzett munkáért az államtól, és az állam feladata lesz a kintlévőségek behajtása. Aminek nagy részét persze nem tudja az állam sem behajtani, így az adófizetők fogják megfizetni azt, amit eddig a szolgáltatók írtak le veszteségnek” – magyarázta az elnök.
A piaci valóságtól való elszakadás problémájára is felhívta a figyelmet a TÖOSZ elnöke. „Ha van egy kialakult, befagyasztott ár, akkor a közszolgáltató cégek nem fognak hatékonyan működni. Elég nagy a veszély ugyanis, hogy a cégek belső működése elszakad a piaci valóságtól, és ez a gondolkodás nem ösztönöz majd a minőségi szolgáltatásra” – válaszolta meg erre vonatkozó kérdésünket Schmidt Jenő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.