Bár a vasárnapi nyitva tartás tilalmának egyik fontos célja a kisvállalkozások helyzetbe hozása volt, a 2015. március 15-én életbe lépett boltzár valójában a kisboltoknak okozta a legnagyobb veszteséget – derül ki a Blokkk.com szakportál elemzéséből. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az ágazat egészében (a kiskereskedelem mellett a nagykereskedelmet és a gépjármű-kereskedelmet is beleértve) tavaly átlagosan 539 ezer ember dolgozott, 9 ezerrel kevesebben, mint egy évvel korábban.
Az összlétszám magában foglalja az alkalmazottak mellett a vállalkozások tulajdonosait, az egyéni vállalkozókat, a segítő családtagokat is. A csökkenés vélhetően elsősorban a kisboltokat érintette, mivel a KSH egy másik mutatója szerint az alkalmazásban állók száma tízezerrel 342 ezerre nőtt tavaly. Ez az alkalmazotti létszám viszont csak a legalább 5 fő alkalmazottat foglalkoztató vállalkozásokra terjed ki. Ugyanakkor a KSH egy harmadik adata szerint, melyben viszont az 1–4 főt foglalkoztatók adatai is benne vannak, a 460 ezer fős teljes alkalmazotti létszám lényegében nem változott 2015-ben.
Vagyis ha az összalkalmazotti létszám nem változott egy év alatt, de ezen belül a négyfősnél nagyobb vállalkozásoknál nőtt, akkor a kisebb kereskedőknél csökkennie kellett – vonta le a következtetést a Blokkk.com. Csökkent a kiskereskedelmi vállalkozások száma is: 2015 első fél évében 2300-mal csökkent a kiskereskedelmi értékesítőhelyek száma 2014 végéhez képest, ami valószínűleg többségében megszűnő kisboltokat takar. Ebben a vasárnapi boltzár mellett az is közrejátszhatott, hogy megszűnt az éjszakai nyitva tartás lehetősége is a gyakorlatban, ami sok kis üzletet érintett hátrányosan.
A napi fogyasztási cikkek forgalmát figyelő GfK Hungária sem érzékelte a kisboltok térnyerését. A független kisboltok növelni tudták ugyan részesedésüket a vasárnapi forgalomból, de a teljes időszakot nézve nem tudtak nyerni a boltzárral, inkább a diszkontok térnyerése figyelhető meg a többiek rovására – mondta nemrég a Világgazdaságnak Bakonyi-Kovács Krisztina, a GfK Hungária szenior piackutatója.
A kiesett forgalom jelentős része valószínűleg a nagy láncoknál maradt, csak más napra tevődött át. A Spar például nemrég 3 százalékos tavalyi forgalomnövekedésről számolt be, a cég szerint őket szinte egyáltalán nem befolyásolta a vasárnapi boltzár, a vásárlások ugyanis tapasztalataik szerint náluk a meghosszabbított nyitva tartású hétköznapokra terelődtek át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.