Még a 2012-es romló gazdasági helyzetben, az üzleti beruházások visszaesése idején kezdett el stratégiai megállapodásokat kötni a kormány, jórészt külföldi tulajdonú cégek magyar leányaival, ám a vállalati beruházásoknál azóta is várat magára a fordulat. A Coca-Colától kezdve a Deutsche Telekomon keresztül az autóipari vállalatokig szerződéseket írtak alá, amelyek egyébként nem tartalmaztak kötelezően megvalósítandó beruházásokat, fejlesztéseket vagy munkaerő felvételét. A szakértők már eddig is szkeptikusan tekintettek ezeknek a megállapodásoknak a hasznosságára, és sokkal inkább a befektetőbarát üzleti környezet kialakítását várták volna a kormánytól.
"A stratégiai partnerségi megállapodások lényege, hogy a multik együttműködési készségét ösztönözze” – mondta a Világgazdaságnak Szanyi Miklós, az MTA KRTK Világgazdasági Intézetének igazgatója, akinek a tanulmánya a napokban jelent meg a hazai tőkevonzó képességről. Szerinte az lenne a jó, ha ezek a cégek – amelyek jórészt feldolgozóipari vállalatok – több magyarországi beszállítót alkalmaznának. „Bizonyos ágazatok és vállalatok számára próbál a kormány kedvezni, aktívan fellépni, másokkal szemben – a szolgáltató szektorban – azonban éppen ellentétes lépéseket tesz” – mondja a kutató, aki szerint ez azért baj, mert a szabályozás nem normatív.
„Minden stratégiai partneri szerződés nagyon hasonló. A beszállítói kör bővítését, az oktatásban való szerepvállalást és az innovációs tevékenység növelését tartalmazzák” – mondta Szanyi. Empirikus kutatásából, vagyis a stratégiai partnerek vezetőivel való interjúiból azonban kiderült, hogy ezek a cégek a megállapodás nélkül is végeznek ilyen tevékenységet.
„Sok cég azonban ellentételezésre számít a megállapodásért cserébe. Ha a gazdálkodásuk szempontjából fontos törvényi szabályozás készül, vagy közbeszerzést írnak ki, akkor úgy vélik, hogy a megállapodás után nagyobb hatékonysággal tudnak lobbizni” – emelte ki. A legtöbbek szerint a legfontosabb eleme a megállapodásnak, hogy rendszeresen beszélhetnek a kormány tisztviselőivel. „Nem véletlenszerűen lehet eljutni egy miniszterig, hanem ezen a csatornán keresztül” – tette hozzá. Egy stratégiai partnervállalat vezetője azonban a tanulmány szerint kiemelte, hogy hiába fogalmazták meg problémáikat például az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszerekkel (EKÁER) kapcsolatban annak bevezetésekor, a kormány nem fogadta meg a tanácsokat. A partnervállalatok ugyanúgy küzdenek a munkaerőhiánnyal, a külföldre vándorlással, mint a többiek – hiába vesznek részt az oktatásban.
Szanyi kiemelte azt is, hogy mivel a kormány a multik egy másik csoportjával szemben olyan lépéseket tesz, amelyek nem támogatják a beruházásaikat, így ez a két hatás együtt „jó esetben semleges”, de összességben inkább kedvezőtlen.
A kettősség a külföldi cégek egy részét elbizonytalanítja magyarországi beruházásaik kapcsán. A képet tovább árnyalja, hogy a stratégiai partnerek sem gondolják úgy, miszerint minden rendben lenne az üzleti környezettel. Van olyan stratégiai partnere a kormánynak, aki szerint a megállapodás nem több, mint puszta PR-akció a kabinet részéről.
A régió jobban teljesít
A visegrádi országok tőkevonzó képessége jobb, mint Magyarországé – mondta Szanyi Miklós. Szerinte a lengyel gazdaság teljesítménye stabilabb, mint hazánké, Szlovákiában pedig az euró könnyíti meg a vállalati működést. A csehek mindig arra hivatkoznak, hogy fejlettebb az iparuk, mint a magyar, ami több potenciális beszállítót jelenthet a multiknak. Az érvelésükkel Szanyi szerint azonban az a baj, hogy náluk is és hazánkban is például az autóiparban a fontos, első körös beszállítók német cégek, nem hazaiak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.