Nem először próbál különböző költségeket az államháztartáson kívülre pakolni a magyar kormány, ám eddig nem igazán járt sikerrel, ha az unióval kellett vitatkozni erről. Most, ha az Eximbankot valóban az állam részének kell tekinteni – ahogyan azt az Eurostat állásfoglalásában leszögezi –, akkor az általa felvett hitelek növelik az államadósságot (és valószínűleg majd a hiányt is). Elemzők szerint az Exim beszámítása akár 2 százalékponttal is megdobhatja a 2015. végi 75,3 százalékos adósságrátát.
A vita nem szokatlan: az Eurostat szinte minden évben kiadott állásfoglalást (vagyis levelet írt a magyar illetékeseknek) egy-egy elszámolási kérdésben, a mostani lépésben a szokatlan legfeljebb az, hogy egyoldalú záradékkal is ellátták a magyar számokat.
A különböző költségvetési trükkök láthatóan nem állnak távol a mindenkori magyar vezetéstől. Az elszámolási viták már a kilencvenes évek elején megszokottak voltak: az állami vállalatokra költött milliárdokat nem tekintették például a költségvetés részének – ezért vált megszokottá a közlekedési vállalatok hiánya majd konszolidációja (a költségek finanszírozása kiadás lett volna ugyanis, míg a tőkepótlás nem). Korábban nem tekintették az állam részének például a privatizációs szervezetet sem, így annak költségeit se jelenítették meg az elszámolásokban, ahogyan a Magyar Fejlesztési Bankot se vették be az állami konszolidációs körbe.
A 2004-es uniós csatlakozás előtt azonban erről leginkább elméleti vitát folytattak a magyar szakemberek. A magyar államháztartási törvényt azért igyekeztek úgy szabni, hogy lehetőleg ne minden kiadást kelljen elszámolni. Az ezredfordulón így tették a költségvetésen kívülre az akkori autópálya-program finanszírozását: a többek közt az M7-es megújítását és meghosszabbítását tartalmazó programot a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) kötvénykibocsátásából finanszírozták, amivel nemcsak a hiányt lehetett művileg lefaragni, de a versenyeztetést is megkerülni. A kormányváltás után azonban, 2002-ben végül az MFB teljes sztrádakiadását konszolidálták a büdzsébe, hogy aztán újra megpróbálják megkerülni az elszámolási szabályokat.
Az uniós csatlakozást követően a magyar kormány elszámolási lehetőségei beszűkültek, de mindig voltak próbálkozások. A kabinetnek például rendkívül megtetszett a PPP-finanszírozási forma: a magántőke és az állam közös együttműködésében megvalósuló beruházásoknál ugyanis úgy lehetett börtönt, kollégiumot és Művészetek Palotáját építeni, hogy a beruházás költsége nem jelent meg azonnal a kiadások között. A politikusoknak fontos alapkőletételekre és átadásokra azért lehetett viszonylag olcsón sort keríteni, mert az adott évi költségvetésben csak a használati díjakat kellett kifizetni: vagyis a tizedét vagy a huszadát a beruházási díjnak. Igaz, ez a forma hosszabb távon drágább az államnak (hiszen a vállalkozó nyeresége mellett annak nagyobb kamatkockázatát is megfizeti), de a politikai megtérülés látható.
A konstrukció annyira tetszetős volt, hogy a kormány 2005-ben kitalálta, egy állami vállalaton át is PPP-ben építené meg az autópályákat. A kormány számítását azonban keresztülhúzta a Magyar Nemzeti Bank, amely egy tárgyaláson rákérdezett Brüsszelben, hogy ezt lehet-e. A válasz nemleges volt, így aztán az eredetileg 3,6 százalékosnak mondott hiányból gyorsan 6,1 százalékos deficitterv lett. Merthogy időközben az is kiderült, hogy a magánnyugdíjpénztárakba fizetett összegeket nem lehet állami bevételként elszámolni – amit szintén remélt a kabinet. Ezután már nem volt mit tenni: a kormány hagyta elszaladni a hiányt, és a választásokra készülve a következő évben is hasonló költekezést rendezett (átmeneti áfacsökkentéssel, majd a lehetőségeken túli költekezés bevallásával).
Az ezt követő két év lassú költségvetési konszolidációval telt, amikor a tervezettnél kedvezőbben zárt az államháztartás, majd jött a válság, és az újabb (az elődökre hivatkozó természetes hiánynövekedéssel járó) kormányváltás. A deficit 2011-ben lett ismét sokkal nagyobb a tervezettnél. Akkor a magánpénztárak államosítása elvben pozitív tartományba lökte volna az állami egyenleget, ám végül az Eurostat nómenklatúraváltása miatt ezt a bevételt nem lehetett így elszámolni. A végső kimutatásban a hiány 5,5 százalék lett.
Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősségi Intézet ügyvezetője szerint ez jó példa arra is, miként befolyásolja a statisztika az életünket. Ha ugyanis az Eurostat már 2011-ben az ESA 2010-es szabályokat alkalmazza (és nem az 1995-öst), akkor a kormánynak nem jutott volna eszébe a magánpénztárak államosítása, nem kezdett volna jelentősebb adócsökkentésbe erre alapozva (és arra számítva, hogy ez majd fellendíti a gazdaságot). Romhányi szerint ha ez nincs, akkor nem kellettek volna különadók sem a következő évben, vagyis lett volna 2012-ben gazdasági növekedés is. Úgy véli, „más világban élnénk”.
Ősszel jön az összeírás
Idén ősszel sor kerül a tízévente tartott népszámlálások félidejében tartott mikrocenzusra. Ez 10 százalékos mintán alapul, ami példátlanul nagynak számít – közölte Németh Zsolt, a Központi Statisztikai Hivatal elnökhelyettese egy háttérbeszélgetésen. A mikrocenzus során adatokat gyűjtenek majd egyebek közt a nemzetközi migrációról, a fogyatékkal élők helyzetéről vagy a foglalkozások presztízséről is, amire utoljára a nyolcvanas években volt példa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.