Átszabta a 2014–2020 közötti uniós költségvetési időszak támogatásának felhasználási szabályait a kormány, megemelve az igényelhető előleget.
Eddig a pályázati keretek több mint felét meghirdették már. Egy-másfél évig is eltarthat azonban, míg az ajánlatkéréstől az első brüsszeli számlák kiegyenlítéséig eljut az adott projekt. Addig uniós pénzből csak az infrastruktúra-fejlesztéseknél szokásos 20-30 százalék előlegre volna esély. Ezt próbálta első körben feltornázni a magyar kormány 50 százalékra, az Európai Bizottság azonban – mint korábban megírtuk – nem hajlik ilyen mértékű előfinanszírozásra, mert fedezet nélküli kifizetésnek tartja. A magyar kormány ragaszkodik a tervhez, még azon az áron is, hogy a magyar költségvetés állja az előleget. Az új verzió szerint akár a támogatás teljes összege erejéig.
Alapesetben a nyertes pályázók 50 százalék előlegre tarthatnak igényt a támogatási szerződés aláírását követően. A plafon legfeljebb egymilliárd forint lehet természetes személy, mikro-, kis-, középvállalkozás, civilszervezet, egyházi jogi személy, nonprofit gazdasági társaság esetében. Ennél többet, 75 százalékot ér, ha kutatás-fejlesztésről van szó. Száz százalékra jogosultak a költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, állami cégek, helyi önkormányzatok, köztestületek, ha számláikat a kincstárnál vezetik, vagy az uniós forrásból nyújtott költségvetési támogatások kezelésére a kincstárnál külön fizetési számlával rendelkeznek, vagy ha 500 millió forintnál kisebb a támogatás összege.
A határok azonban nincsenek kőbe vésve, a rendelet alapján bármely nyertes kérhet 50 százaléknál magasabb előleget, ha likviditási tervvel alá tudja támasztani a magasabb előlegigényt. Ehhez persze az irányító hatóság és a gazdasági miniszter egyetértése is szükséges. Ha az emelést engedélyezik neki, akkor viszont a kincstárnál kell fizetési számlát nyitnia, s erről a számláról csak a támogatott projekt megvalósítása érdekében adhat fizetési megbízást.
Szankciókat is rendelt a kabinet az uniós források, pontosabban az azokat megelőlegező költségvetési pénzek nagyvonalú kilapátolásához. Vissza kell fizetni az előleget, ha – főként helyszíni ellenőrzések alapján – bebizonyosodik, hogy a támogatást nem rendeltetésszerűen használták, vagyis nem a projektre költötték. De akkor is, ha egy éven belül nem nyújtanak be igénylést időközi kifizetésre, tehát nincs jele annak, hogy érdemi munka folyna. Ha a megszabott határidőre nem fizetné vissza a delikvens a jogtalanul felvett előleget, s az nem is hajtható be tőle, akkor a kedvezményezett, de még a többségi tulajdonosa adószámának törlését is kezdeményezik. Ettől ugyan a pénz még nem lesz meg, az esetleges csalás kockázatát a költségvetés viseli.
A másik gazdaságélénkítő lépés, hogy még idén meghirdetnek mintegy 500 milliárd forintnyi pályázatot – erősítették meg az elsőként a Magyar Időkben közölt hírt a Miniszterelnökségen. A kiíró a vasút- és közútfejlesztéseket menedzselő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt., amely a kivitelezésen kívül várhatóan 20,5 milliárd forint értékű mérnökpályázatot hirdet meg. Az építőipari cégek ugyanis már jelezték, hogy elapadtak a megrendeléseik a vontatott ügymenet miatt. A strukturális alapok összesen mintegy 7800 milliárd forintos keretéből 100 milliárdot fizettek ki – azt is a magyar költségvetésből utalták át –, és bő ezermilliárdra köttetett szerződés tegnap délig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.