Újszerű megoldás volna, de illeszkedik a világszintű adózási trendekbe az a magyar, a globális digitális cégeket megterhelni hivatott javaslat, amelyet Varga Mihály a visegrádi négyeknek mutatott be a hétvégén – hangsúlyozták lapunkak adószakértők. A magyar nemzetgazdasági miniszter egy olyan forrásadó bevezetését kezdeményezte, amely a határon túli szolgáltató számára kiutalt összegek egy bizonyos százalékának visszatartását írná elő a bankoknak, és ezzel biztosítaná azt, hogy nemzeti szinten megtörténjen az adófizetés.
Heinczinger Róbert, az EY adópartnere szerint a kormányok világszerte egyre határozottabban lépnek fel a globális vállalatok adóoptimalizációs megoldásai ellen. Ezek jogszerű megoldások ugyan, de egy idő óta negatív megítélés alá esnek a döntéshozók és egyre inkább a közvélemény szerint is. A multinacionális globális piacra termelő vállalatok jelentős része ugyanis különböző technikákkal kerüli el az adófizetést, sokszor élve azzal, hogy határon átnyúló tevékenységük adójogilag nehezen megfogható. A helyzetet kihasználó vállalatokon és a politikusokon is egyre nagyobb a nyomás, hogy változtassanak mindezen. Mindenki rájött már arra, hogy a nem megfizetett adó vagy az állami szolgáltatások minőségének romlását, a költségvetési hiány növekedését hozza magával, vagy másoknál jelent magasabb terheket.
Heinczinger Róbert szerint a forrásadó olyan megoldás lehet az ismert problémára, amely illeszkedhet az uniós adójogba is. Az egyetlen kifogás az lehet ellene, hogy a forgalmat, és nem a nyereséget adóztatja (utóbbi inkább elegánsabb), ám miután a magyar jogban is van olyan közteher – a reklámadó –, amelyet a nyújtott szolgáltatás mennyisége után kell megfizetni, ez kevéssé lehet akadály. Ráadásul a magyar kormány – illeszkedve az uniós trendbe – joggal követelheti meg a globális cégektől, hogy határon átnyúló szolgáltatásaik esetén fizessék meg ezt a terhet, hiszen azt az itt működő cégektől is beszedik – mondta a szakértő, aki szerint ezt versenyjogi kérdésként is lehet kezelni: nem lehet adóelőnyt biztosítani egyetlen vállalkozásnak sem. Az Apple-t is tiltott állami támogatás miatt bírságolta meg az Európai Bizottság, ami szintén versenyjogi kérdés – emlékeztetett Heinczinger.
Ugyanakkor a magyar kormány más módszerekkel is élhet a reklámadót nem megfizető külföldi cégekkel szemben. Ilyen lehetőség az inkasszó, amikor az adóhatóság egyszerűen leveszi a cég számlájáról azt az összeget, amellyel az tartozik neki. Ehhez persze szükség van egy magyar számlára és arra, hogy a hivatal határozattal állapítsa meg az adófizetési kötelezettséget (és a bírságot). Utóbbira van már lehetőség, hiszen a reklámadó módosítása felhatalmazza az adóhivatalt, hogy óriásbíráságokat vessen ki azokra a (jellemzően külhoni) cégekre, amelyek nem fizetik a reklámadót. Probléma viszont, hogy a globális cégek nem feltétlenül magyar számláról dolgoznak. Ekkor jöhet szóba a követelésfoglalás: amikor az adóhatóság az általa jogszerűen kivetett bírságot nem a cég számlájáról, hanem a neki fizetőktől kéri el. Ez a már említett globális szolgáltatók esetében viszont több ezer (ha nem több tízezer) ilyen határozat kézbesítését jelentené az összes magyar partnernek. Valószínűleg ezért merült fel, hogy egyszerűbb lehet ehelyett a bankokra bízni a szükséges összeg levonását.
Nagy Gabriella a Mazars nemzetközi transzferárközpont vezetője szerint a magyar megoldás válasz lehet egy olyan kérdésre, amellyel az EU is foglalkozik. Felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Parlament is javasolt témaként kezeli egy olyan forrásadórendszer kidolgozását, amely megakadályoznáa jövedelmek adózás nélküli kiáramlását. A Google vagy a Facebook esetében is több országban felmerült a kérdés, hogy ha egyes cégek nyilvánvalóan az adott országban folytatják gazdasági tevékenységüket, az adott országban történik az értékteremtés, akkor ott miért nem adóznak. A Google és hozzá hasonló társaságok adóztatását az Egyesült Királyság is megpróbálta már a 2015-ben bevezetett szabályozásával, de léteznek egyedi megoldások Ausztráliában, Spanyolországban és Franciaországban is. A cél azonban, hogy az elszigetelt megoldások helyett egységes legyen a fellépés, és valóban ott történjen meg az adóztatás, ahol az értékteremtés történik. Ezt Varga Mihály javaslata akár meg is valósíthatja, ha ennek bevezetése, alkalmazása az Európai Unió szintjén is megtörténik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.