Már-már két éve mondja egyre hangosabban a harmincöt fejlett ipari államot a tagjai közt tudó Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), hogy a lassú növekedés csapdájából a jegybankok nem tudják kivezetni a világgazdaságot.
Szükség van a fiskális politika serényebb részvételére, a szerkezeti reformokra, illetve manapság – az amerikai elnökválasztási kampányban elhangzottak miatt – a globális kereskedelem élénkítésére, vagyis a protekcionizmus elkerülésére is. Ebben az összefüggésben vizsgálja a magyar gazdasági folyamatokat is a hétfőn Párizsban közzétett előrejelzés, amely szerint 2013 óta egy százalékponttal mérséklődtek az adósságtörlesztési terhek, és így keletkezett némi fiskális mozgástér. A kormányzati tervek ismeretében ez a tér már nem bővíthető az OECD szerint. Jövőre és 2018-ban már egyértelműen tágulónak látszik a költségvetési irányvonal – a reálbérek emelkedése és az uniós pénzek nyomán újból meglóduló beruházások miatt. Ez azonban prociklikusnak bizonyulhat, s feszültségeket gerjeszthet, ahogy csökkennek a kihasználatlan kapacitások. A növekedés motorjának a belső kereslet és a magánfogyasztás ígérkezik. A fiskális politikának át kellene gondolnia a kiadások szerkezetét, s több figyelmet kellene fordítania a növekedési potenciál fokozására. Vagyis az állam az uniós alapok nyújtotta kereteken túl is ösztönözhetné az infrastrukturális beruházásokat, különösen a közlekedés-szállítási ágazatban, s szűkíthetné a közmunkaprogramot, ahogy a munkaerőpiac átalakul. Az OECD szerint a kedvezőbb hitelfeltételek előmozdíthatják a feldolgozóipari fejlesztéseket, bár a vállalkozások nyereségessége romlik az emelkedő egységnyi munkaerőköltségek miatt, aminek oka a gyengülő termelékenység. Az exportkilátások is borúsak, hiszen az érintett cégek csak árengedményekkel érvényesültek, de ez fenntarthatatlan helyzet. A magasabb bérek és a termelékenység szerény javulása miatt romlik a versenyképesség az exportszektorban, és ennek nyomán a kivitel növekedési üteme is lassul. Az infláció 2018 végére elérheti a háromszázalékos célt. A jövőre 2,5, 2018-ban 2,2 százalékosnak ígérkező GDP-bővülés azonban érdemben elmarad a cseh, a lengyel és a szlovák gazdaság teljesítménye mögött – derül ki az OECD előrejelzésének országelemzéseiből.
A világgazdaság 2017-ben 3,3, egy évre rá 3,6 százalékkal növekedhet, vagyis alulról karcolhatja a válság előtti négyszázalékos átlagos iramot. Az OECD máris megpróbálta számszerűsíteni azokat az intézkedéseket, amelyeket Donald Trump megválasztott amerikai elnök megígért adócsökkentésben és infrastruktúra-fejlesztésben, bár ezeket még ki kell dolgozni, és a kongresszussal jóvá kell hagyatni. Mint Ángel Gurría főtitkár elmondta: ha megvalósul a program, akkor jövőre a globális növekedés 0,1, 2018-ban 0,3 százalékkal lehet nagyobb. De csak akkor, ha nem emelkednek kereskedelmi akadályok, folytatódnak, illetve újra erőre kapnak világszerte a szerkezeti reformok, s ha az OECD-ben legalább a GDP 0,5 százalékára rúgó fiskális élénkítést határoznak el a terebélyesedő mozgástérrel rendelkező, főként eurózónabeli tagállamok – köztük elsősorban Németország és Hollandia.
Ha a növekedés irama gyorsul, vagyis a GDP a vártnál jobban bővül ilyen együttes globális erőfeszítés nyomán, akkor ráadásul az államadósságnak a bruttó hazai termékhez mért aránya sem változna. Költeni azonban az értelmes, a hosszabb távú növekedést támogató célokra érdemes, például az infrastruktúrára, az oktatásra, az egészségügyre, a kutatás-fejlesztésre, ezek által ugyanis a jövedelmi egyenlőtlenségeket is mérsékelni lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.