Péntek éjjel azt gondoltam, végleg magunk mögött hagytuk a bóvlikorszakot. Remélem, nem túl bátor feltevés ez azután, hogy a három nagy hitelminősítő közül utolsóként a Moody’s Investors Service is kiemelte Magyarország adósminősítését a befektetésre nem ajánlott kategóriából. A Moody’s volt az első, amelyik 2011 végén az egyre borúsabb makrogazdasági helyzetben bóvliba vágta Magyarországot, és őt volt a legnehezebb meggyőznie a kormánynak arról, hogy a befektetőknek érdemes magyar állampapírt tartaniuk. (Technikailag már a Standard & Poor’s és a Fitch Ratings felminősítése is elég volt, hogy a konzervatív befektetők is vehessenek magyar kötvényeket.)
A hitelminősítők nem először emeltek ki minket a bóvliból. Magyarország 1996-ban egyszer már kikerült a befektetésre nem ajánlott kategóriából, miután kiheverte a rendszerváltás utáni sokkot, a gazdaság felzárkózási pályára került, a reformprogramokkal pedig a hitelminősítők garantáltnak látták, hogy az ország jó úton haladhat. A 2000-es évek elején már „A” kategóriás adós volt az ország, ami a megbízható adósokra jellemző szint. A hitelminősítők csak az évtized második felében kezdték el rontani a besorolást a felborult makroegyensúly miatt, de sem a világgazdasági válság kirobbanása, sem a magyar IMF-hitel nem késztette őket arra, hogy elvegyék a befektetési ajánlást. Az unortodox gazdaságpolitika azonban betett neki.
De mielőtt túlságosan örülnénk, hogy visszakerültünk abba a kategóriába, ahol Románia, Szlovénia, Trinidad és Tobago vagy éppen Namíbia is van a Moody’snál, és „A” kategóriát vizionálnánk, érdemes elgondolkodni azon, hogy mi vár ránk hosszú távon.
Nem kérdés, a GDP-növekedés, a következő éveket jellemző EU-források bősége, a külkereskedelmi többlet és az alacsony deficit mind olyan tényező, ami még jobb adósminősítéshez vezethet. Azt azonban ne felejtsük el, hogy a mostanit olyan időszakban értük el, amikor a globális kamatok és hitelfelvételi költségek történelmi mélyponton vannak, és habár az eurózóna több éven keresztül szenvedett, semmi sem veszélyeztette igazán a világgazdaság növekedését, a magyart pedig támogatta az export.
Sajnos azonban egyáltalán nem biztos, hogy a következő években is ez lesz a jellemző, így Magyarországnak most meg kell hoznia azokat az intézkedéseket, amelyek hosszú távon is garantálják a növekedést. Mert hiába a felminősítések, vannak olyan jelek, amelyek arra utalnak, hogy gondok lehetnek. Az egyik például az, hogy az ország egyetlen év alatt a 63. helyről a 69.-re esett vissza a Világgazdasági Fórum (WEF) közel 140 országot vizsgáló versenyképességi listáján, ami megkérdőjelezi a gazdasági növekedés hosszú távú fenntarthatóságát. A WEF szerint többek között az intézményrendszer, az oktatás, az egészségügy, az innováció és az üzleti környezet az, amiben javítanunk kell. A másik tényező, hogy bizonyára a 2014–2020-as uniós költségvetési ciklus az utolsó, amelyet olyan nagy pénzbőség jellemez, amely évente akár 1 százalékhoz közeli mértékben is javíthatja a hazai GDP-növekedést.
Tény, hogy a befektetési ajánlással olcsóbban, stabilabban tudjuk finanszírozni az adósságot, ezért komoly áttörést jelent, önmagában azonban kevés. Vagyis nem kis feladat áll a kormány előtt 2020-ig: úgy kell javítania a versenyképességet, hogy közben ne szálljon el a költségvetési hiány. Ebben segíthet, ha az oktatási és az egészségügyi rendszer talpra állítása mellett az EU-forrásokat hasznosan költik el, úgy, hogy abból a vállalatok széles köre profitáljon. Vagyis a jelenleginél sokkal többet kell tenniük a döntéshozóknak azért, hogy soha többet ne legyünk bóvlik. Lehet, hogy mégis túl bátor feltevés volt?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.