Több száz ponton módosult ugyan a magyar adószabályozás januárban, ám korántsem tekinthető lezártnak az adórendszer átalakítása. A tavasszal várható nagyobb adómódosítások mellett egyrészt számos szabály csak később lép hatályba, másrészt több részlet tisztázásra vár még. Tipikus példa az új jövedéki törvény – az áprilisban hatályba lépő jogszabály teljesen elektronizálja a dohánytermékek, az üzemanyagok és a szeszes italok speciális közterhével kapcsolatos eljárásokat, és számtalan más egyszerűsítést is tartalmaz. Az újdonságok bevezetése feladat elé állítja a vállalatokat is (hiszen át kell térniük például az elektronikus archiválásra), másrészt a szabályozónak is van dolga, hiszen számtalan rendelet, részletszabály, végrehajtási utasítás kidolgozása még várat magára.
Hasonló újdonság az online számlázás bevezetése – a hatályos szabályok szerint júliustól minden olyan számlát, amelynek áfatartalma meghaladja a százezer forintot, elektronikus úton továbbítani kell az adóhatóságnak. Azt egyelőre nem tudni, mit jelent majd a gyakorlatban ez a kötelezettség – jelenleg még csak elképzelések léteznek arról, miként működne az adóhatóság csodafegyverének nevezett rendszer. Korábban szakértők nem tartották elképzelhetetlennek, hogy csak a számla adatait kelljen beküldeni a hivatalnak egy megadott formátumban – úgy, mintha egy bevallást küldenénk be. Ennek a hátránya persze, hogy a visszaéléseket nehezebb vele szűrni: aki nem küld adatot, az nem látszik a rendszerben.
A másik elképzelés szerint az EKÁER-hez hasonlóan elektronikus kódot kellene kérni az adóhivataltól, amelynek a birtokában ki lehetne állítani a százezer forintnál nagyobb áfát tartalmazó (vagyis 27 százalékos adó esetén a nettó 370 ezer forintnál nagyobb összegű) számlát. Ennek előnye, hogy a számla csak úgy lesz szabályos (vagyis a vevő által is kifizethető), ha bekerült a rendszerbe – a hátránya, hogy még mindig módot adhat a visszaélésre. Azt ugyanis egy általános, előre kiadott kód esetén nem tudja a NAV, hogy 370 ezer vagy 370 milliárd forinttól szól-e a számla. Ezért azt is el kell érni, hogy a kód megadása után valóban csak azzal az összeggel legyen a hatóságnak beküldhető a számla, amelyről azt kiállították. Ehhez vagy a számlázó programokat kell átalakítani úgy, hogy a hivatali jóváhagyás után ne lehessen azokat módosítani, vagy olyan rendszert kell alkotni, amelyben eleve a NAV-nak kell beküldeni a számlát, amely azt „lepecsételi” és visszaküldi. Ez utóbbi viszont lassíthatja a számlázási folyamatot.
Az még nem derült ki, hogy pontosan milyen rendszer épül – Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Világgazdaságnak nyilatkozva karácsony előtt csak annyit ígért, nem öntik hirtelen a vállalkozásokra az új rendszert. „Ki fogunk jelölni egy vállalati kört, vagy régiót, ahol elindulunk a rendszerrel, és több hónapon át teszteljük” – közölte a miniszter, aki további részleteket nem árult el. Hangsúlyozta azonban: az online számlázás alapot jelenthet majd arra is, hogy a NAV a vállalkozásokról rendelkezésre álló adatok alapján maga készítse el azok adóbevallásait is.
Ehhez persze az kell, hogy minden számla online érkezzen a hivatalhoz, valamint az is, hogy az összes nyugta is a NAV rendelkezésére álljon. Mindez az online pénztárgépek rendszerének általános alkalmazása mellett a teljes online számlázást is feltételezné. Az persze kérdés, hogy egy ilyen széles körű rendszer bevezetésére hány év alatt lehet áttérni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.