BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új iparpolitikát hirdetett Theresa May

A globalizáció során fokozódó versenyre válaszul, de kimondottan a szabad piac és a szabad kereskedelem védelmében hirdette meg iparpolitikai elképzeléseit hétfőn Theresa May. A brit kormányfő mindenekelőtt az uniós kilépés utáni korszakra készítené fel a gazdaságot – állami beavatkozással

Az ipari forradalom bölcsőjében, Anglia északnyugati részén tartott ülést a brit kormány hétfőn, hogy a helyszínen mutassa be az új zöld könyvet – azt a vitairatot, amely közös nevezőre hozhatja az elképzeléseket a jövő iparágainak helyzetéről és az alkalmazkodás folyamatáról. Az elképzelés már formálódott egy ideje, de kiforrott iparpolitikát legutóbb Margaret Thatcher fogalmazott meg.

Az utóbbi tíz évben – kezdve a munkáspárti Peter Mandelsontól a Brexitbe belebukó konzervatív David Cameronig – újra felbukkant a gondolat, különös tekintettel a pénzügyi válságra, s annak felismerésére, hogy a szigetország túlzottan függővé vált a pénzügyi szolgáltatásoktól. Néhány napja a davosi Világgazdasági Fórumon Theresa May is arról beszélt, hogy az iparpolitika háttérbe szorult. Ennek az is oka, hogy a globalizációs hatások előnyei nem oszlanak meg egyenlően a társadalomban, s ezen változtatni kell. A Brexit után pedig Nagy-Britanniának önállóan kell helytállnia, remélhetően új szabadkereskedelmi egyezmények révén is.

Öt ágazatot szemelt ki a brit kormány: az élettudományokat, az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek előállítását, az ipari digitalizációt, a nukleáris energiát és a kreatív tevékenységeket – az építőművészettől a dizájnon át a szórakoztatóiparig és a szoftvergyártásig. Ehhez tíz pillért társít, amelyek révén korszerűsíti az oktatást, a versenyt előmozdító eszközzé alakítja a közbeszerzési eljárások rendszerét, felkarolja a kutatás-fejlesztést, serkenti a kereskedelmet, bővíti az infrastruktúrát – ideértve a vasúti és a széles sávú hálózatot – s új intézményeket hoz létre.


A hétfői kormányülésen jelentették be, hogy az Északi Erőmű elnevezésű térségbe több mint ötszázmillió font többletforrást öntenek be. Ezt a hatalmas ipari parkot a Cameron-kormány hagyta örökül, s most May feltámasztotta az ötletet. A pénzből most a legtöbbet Manchester és Liverpool kapja, de sok szó esik a Newcastle melletti Sunderlandről is, ahol nemrégiben a Nissan autógyár döntött úgy, hogy a Brexit ellenére is marad. A megállapodás részletei máig nem derültek ki, de gyanítható, Theresa May megígérte, hogy a japán vállalkozásnak is jut majd valamilyen formában az iparpolitikai támogatásból. A brit kormány kifejezetten szorgalmazza az elektromos autókba illő akkumulátorok fejlesztését és gyártását. Ez győzhette meg néhány hónapja a Nissant is.

A gyáriparosok szövetsége üdvözli az elképzeléseket, de úgy véli, a halódó ágazatokat nem szabad megmenteni, abban kell kimagaslót nyújtani, amiben Nagy-Britannia bizonyítottan jól teljesít. A munkáspárti árnyékkormány tagja, Clive Lewis szerint a rendelkezésre álló pénz kevés, s ez így nem lesz a 21. század programja. A tanárok szervezetei arra mutatnak rá, hogy sokkal több oktatóra lesz szükség, ha a terv megvalósul. Mint Greg Clark illetékes miniszter elmondta, új források most nem állnak rendelkezésre, de a May-kormány új alapot hoz létre, amely részesedhet a csaknem ötmilliárdos állami kutatás-fejlesztési kiadásokból.

A kabinet arra számít, hogy az autó-, valamint a légi és űrhajózási iparágakhoz hasonlóan a megnevezett ágazatok maguk állnak elő például a szabályozás egyszerűsítésével is támogatható ötletekkel. A kormány szorgalmazza a műszaki ismeretek oktatását, s külön szakiskolákat alapít azok számára, akik nem tanulnak tovább egyetemeken, de műszaki tanulmányokat folytatnának olyan szakmákban, amelyek elsajátítása révén könnyebben találnak magasabb képzettséget igénylő és jobban fizető munkahelyeket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.