Megelégelték az évek óta tartó szánalmas béremelési cirkuszt a BKV-sok, ezért felszólítják a főpolgármestert, hogy éljen a Miniszterelnökséget vezető miniszter napokban tett ajánlatával, s kérjen segítséget a kormánytól a fővárosi cégeknél dolgozók béremeléséhez – írja a Fővárosi Közgyűlésre időzített közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az EKSZ egy döbbenetes adatsort is talált a BKV nyilvántartásában: az elmúlt öt évben a járművezetők bére szinte semmit nem emelkedett, míg a vezető beosztásúak fizetése ugyanennyi idő alatt havonta átlagosan 200 ezer forinttal lett több. A BKV-nál egyelőre 0 százalék a munkáltatói ajánlat.
Felháborítónak tartja a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet, hogy miközben az állami cégeknél az elkövetkező 3 évben összesen 30 százalékkal emeli a kormány a béreket, s a versenyszférában is kétszámjegyű alkukról hallani, az önkormányzati cégeknél 0 vagy legfeljebb 2-3 százalékban lehet reménykedni.
"Az EKSZ ezért nem is furcsállja, hogy mostanában az egyébként máskor teljesen széthúzó szakszervezetek is összefognak, s egységesen 30 százalékot követelnek" – mondta Nemes Gábor. Az elnök emlékeztet, szakszervezetük már tavaly év végén bejelentette az idei béremelési igényét, 15+5 százalékot kér erre az évre (az 5 százalék a messze leszakadt bérek felzárkóztatására kell), s készségesen tárgyalna a 3 éves, 30 százalékos emelésről is.
Mivel a BKV vezetése eddig 0 százalékos ajánlattal állt elő, a cégnél működő többi érdekvédelmi csoport többsége korábban nem merte olyan magsara tenni a lécet, mint az EKSZ, kétszámjegyű követelés helyett néhány százalékkal is beérték volna – magyarázza Nemes. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet azonban már 2013-ban és 2016-ban sem írta alá a bérmegállapodást.
Az elnök szerint a BKV-nál hosszú évek óta minősíthetetlen a bértárgyalások menete, szinte minden januárban az a forgatókönyv, hogy a cégvezetés a fővárosi önkormányzatra és a főpolgármesterre mutogatva 0 százalékot ajánl. A közlekedési cég éves költségvetésében egyetlen fillér sincs e célra, holott az EKSZ minden alkalommal gondosan ügyel rá, hogy jóval az előtt bejelentse a béremelési igényét, hogy a cég a Fővárosi Közgyűlés elé tárná az éves költségvetését. A szakszervezetek megelégelték ezt a cirkuszt, s most, a nagy béremelési hullámban egyre többen, egységesen követelik azt a mértéket, amit az EKSZ már hónapokkal ezelőtt. "Idén biztosan nem érik be már a többiek sem a városvezetés néhány százalékos alamizsnájával" – szögezte le az elnök, hozzátéve, hogy a BKV vezetése még a tavalyi megállapodást sem teljesítette.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet a Fővárosi Közgyűlés szerdai (február 22-i) ülésére időzítve levélben felszólítja a főpolgármestert, hogy éljen Lázár János miniszter nyilvános felajánlásával, s halogatás nélkül kérjen segítséget az önkormányzati tulajdonú cégeknél dolgozók béremelésére. Nemes Gábor emlékeztet: a BKV-s járművezetőktől a város- és a cégvezetés csak elvett, hiszen a buszjáratok kiszervezése mellett a létszámleépítés is minden évben pallosként lógott a fejük felett, ezért éppen ideje, hogy a munkához és a felelősséghez méltó béremelést kapjanak. Ezt támasztja alá az a döbbenetes BKV-s nyilvántartás is, amelyből kiderül, hogy például a buszvezetők túlóra nélküli bére legfeljebb 10 ezer forinttal, bruttó 270 ezerről 280 ezerre emelkedett az elmúlt öt évben. Eközben a vezető beosztású, úgynevezett FEOR 1 besorolásban dolgozók fizetése – ugyanennyi idő alatt – havonta átlagosan 200 ezer forinttal, 552 ezerről 725 ezerre nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.