Az ellenőrzések tapasztalatait összegezve az ÁSZ megállapította: a megyei múzeumok döntő többségnél a kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A pénzügyi és vagyongazdálkodás mind a 19 ellenőrzött múzeumnál szabálytalan volt, továbbá szabálytalanságok voltak a kulturális javak nyilvántartásában és a legtöbb múzeumban a kulturális javak vagyonvédelme és állományvédelme sem volt biztosított a kölcsönzések során - közölte az MTI-vel szerdán a számvevőszék.
A 19 megyei múzeum ellenőrzése során az ÁSZ mintegy 520 javaslatot fogalmazott meg a feltárt szabálytalanságok megszüntetése érdekében.
Mint az ÁSZ közleménye felidézte: 2015 második felében kezdték meg a megyei múzeumok ellenőrzését, és az első tizennégy intézmény átvilágítása december folymán három ütemben fejeződött be.
A 2011-2014 közötti évekre kiterjedő ellenőrzések során az ÁSZ az egyes intézmények tekintetében eltérő mértékű, de sorozatos szabálytalanságokat tárt fel, amelyek veszélyeztethetik a múzeumok által kezelt, állami tulajdonban lévő kulturális javak megőrzését. A múzeumok pénzügyi és vagyongazdálkodása egyik esetben sem felelt meg a vonatkozó törvényi előírásoknak, a kulturális javak kölcsönzése során feltárt szabálytalanságok miatt a kölcsönzött kulturális javak vagyonbiztonsága egyik megyei múzeumnál sem volt megfelelően biztosított.
Az ÁSZ 46 esetben értesítette az illetékes hatóságot a megyei hatókörű városi múzeumoknál feltárt szabálytalanságok miatt, ebből 31 esetben fordult az ügyészséghez.
A miskolci Herman Ottó Múzeum, a Kecskeméti Katona József Múzeum, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum, a szombathelyi Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum és a veszprémi Laczkó Dezső Múzeum múzeum ellenőrzése kapcsán a jelentés emlékeztet: az intézmények 2011 és 2013 között jelentős szervezeti és gazdálkodási átalakuláson mentek keresztül.
Az ÁSZ megállapította, hogy az irányítószervek feladatellátása az öt múzeum közül kettőnél, a kecskeméti és a miskolci múzeumnál volt összességében szabályszerű, a szombathelyi intézménynél részben szabályszerű, míg a székesfehérvári és veszprémi múzeum esetében szabálytalanságok jellemezték. A 2011 és 2013 közötti átszervezések során mindegyik intézménynél tártak fel szabálytalanságokat a számvevők.
Az ellenőrzések megállapították, hogy mindegyik múzeumnál sorozatos szabálytalanságok voltak a korrupció ellen védettséget biztosító belső kontrollrendszer kialakításában és működtetésében. Jellemző hiányosság volt, hogy nem rendelkeztek számviteli politikával, leltározási szabályzattal, önköltség-számítási szabályzattal, sem közbeszerzési szabályzattal. A szervezeti és működési szabályzatban több múzeumnál előfordult, hogy nem tüntették fel a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett személyeket.
Gyakori volt az is, hogy nem gondoskodtak a belső ellenőrzés kialakításáról. Az integritásszemlélet érvényesítése érdekében a miskolci és a székesfehérvári múzeum intézkedett csak, de mindegyik múzeumnál további erőfeszítések szükségesek az integritás kontrollrendszer fejlesztése érdekében.
Az ÁSZ ellenőrzései feltárták, hogy a pénzügyi és vagyongazdálkodás egyik múzeum esetében sem volt szabályszerű, továbbá a miskolci és a veszprémi múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodásának ellenőrzése 2011-re nem volt végrehajtható, ez utóbbi intézmény esetében pedig 2012-re is hiányosan álltak rendelkezésre a dokumentumok.
Több múzeum jogalap nélkül vagy vagyonkezelési szerződés hiányában tartotta nyilván könyveiben a vagyontárgyakat, illetve azok hasznosítására vagyonhasznosításra feljogosító szerződés, illetve vagyonkezelési szerződés nélkül került sor. Számos szabálytalanságot tártak fel az ellenőrzések a gazdálkodási jogkörök gyakorlásában is, több esetben pénzügyi ellenjegyzés hiányában vállaltak kötelezettséget, illetve a teljesítésigazolás és az érvényesítés során sem jártak el a jogszabályoknak megfelelően.
Az ÁSZ megállapította: egyik múzeum sem gondoskodott teljes körűen a kulturális javak nyilvántartásáról. Több esetben nem rendelkeztek a kulturális javak kölcsönzése során határozott idejű, írásbeli kölcsönzési szerződéssel, volt, ahol a múzeumigazgató írásos kölcsönzési engedélye vagy átadás-átvételi elismervény alapján került sor a kölcsönzésre. Jellemző hiányosság volt, hogy a szerződések nem tartalmazták a jogszabályban rögzített állományvédelemre és vagyonbiztonságra vonatkozó kötelező tartalmi elemeket.
Az ellenőrzések megállapításai alapján az ÁSZ Miskolc polgármesterének egy, a Herman Ottó Múzeum igazgatójának további 21 javaslatot, Kecskemét polgármesterének hat, a Kecskeméti Katona József Múzeum igazgatójának további 17 javaslatot tett, míg Székesfehérvár polgármesterének kettő, a Székesfehérvári Intézményi Központ főigazgatójának nyolc, a Szent István Király Múzeum igazgatójának pedig további 22 javaslatot fogalmazott meg.
Szombathely polgármesterének az ÁSZ 14, a Szombathelyi Köznevelési Intézmények Gazdasági, Műszaki Ellátó és Szolgáltató Szervezete igazgatójának egy, a múzeum igazgatójának 15 javaslatot, Veszprém polgármesterének négy, a Veszprémi Intézményi Szolgáltató Szervezet vezetőjének hat, a Laczkó Dezső Múzeum igazgatójának pedig további 17 javaslatot tett.
Az érintetteknek a javaslatok alapján 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.