A civil szervezetek évente hatalmas összegek felett rendelkeznek, aminek csak töredéke az szja 1 százalékából származó felajánlás. A KSH adatai szerint 2015-ben az alapítványok, közalapítványok és egyesületek együttes árbevétele 607 milliárd forint volt, ezen belül csak az alapítványok 240 milliárd forint árbevételt könyveltek el. Ehhez képest a NAV kimutatása szerint a társadalmi szervezeteknek ténylegesen felajánlott 1 százalék ugyanebben az évben 8,4 milliárd forint volt, vagyis a felajánlott 1 százalékok a bevételek összesen 1,4 százalékát adják. (Tavaly a Heim Pál gyermekkórház Fejlesztéséért létrejött alapítvány kapta a legtöbb felajánlást.)
[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Kép: Teknős Miklós[/caption]
A NAV adatai szerint a potenciálisan felajánlható összeg a 2015-ös adóév után 16,9 milliárd forint volt, aminek több mint feléről nem rendelkeztek az adózók, ami azt mutatja, hogy bennük is van bizonytalanság a szervezetek támogathatóságát illetően. Sokan gondolják például, hogy a nagy kampányt folytató civil szervezeteknek nem juttatnak pénzt, mert azok azt nem a célként meghatározott tevékenységre, hanem óriásplakátokra költik. A Kantar média adatai szerint azonban a civilek tavaly január és május között, - vagyis a falajánlási időszakban – listaáron is jóval kevesebb mint 1 milliárd forintot fordítottak kampányokra. Ehhez képest számos orgánum és vállalat biztosít ingyen, vagy a listaár töredékéért felületet civil szervezeteknek, vagyis a hirdetésekben szereplő társadalmi szervezetek legfeljebb 300 millió forintot hagynak a hirdetési piacon, ami a kapott támogatás töredéke.
A NAV tájékoztató anyaga az 1+1 százalékos SZJA-felajánlásokról innen letölthető!
Az elmúlt évek néhány nagy port felkavaró ügye – elsősorban a Gyermekrák Alapítvány esete – mindazonáltal azt mutatja, hogy az alapítványok és más civil szervezetek átláthatósága sokszor kívánnivalót hagy maga után. Nem véletlen, hogy több olyan kezdeményezés is született már, amely valamiféle garanciát kíván állítani a támogatandó szervezetek tevékenysége mögé. Ilyen kezdeményezés az Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testülete, amelyhez csak olyan szervezetek csatlakozhatnak, amelyek elfogadják a társaság szabályokon túlmutató etikai kódexét.
Ugyanez a bizonytalanság tette lehetővé, hogy – tavalyhoz hasonlóan – idén is felbukkanjon a semmiből egy vállalkozás, amely több civil szervezet szerint zsarolással próbálta rávenni a társadalmi szervezeteket arra, hogy pénzfizetés ellenében a támogatható szervezetek listájára kerüljenek. A vállalkozás ellen fellépő civilek állítása szerint a társaság azzal fenyegette őket, hogy amennyiben nem fizetnek, úgy a nem támogatható civil szervezetek között tüntetik fel őket a cég honlapján.
A probléma gyökere, hogy az alapítványok, közalapítványok, vagy célszerű pénzfelhasználását lényegében senki nem ellenőrzi. Az átláthatóság ebben a szférában a megfelelő dokumentumok leadását, és nem azok valóságtartalmát jelenti. Akinek van közhasznúsági beszámolója, az megfelel az elvárásoknak és támogatható, függetlenül attól, hogy ez a dokumentáció mennyiben egyezik a valósággal, azaz mennyire pontosan írja le a szervezet működését, és a működésére szánt források felhasználását.
A támogató ezzel szemben azt várja el, hogy világosan és érthetően rögzítsék a szervezet működését és az általa felhasznált pénz útját, de még jobban örülne, ha egy harmadik fél garantálná számára, hogy az adott civil szervezet megfelelően működik. „Jelenleg a szervezetek csak elenyésző százaléka veszi igénybe professzionális könyvvizsgáló cégek szolgáltatását, pedig ez lenne az első lépés az átláthatóság és elszámoltathatóság útján” – mondja Szabó István, a KPMG Vállalati Felelősségvállalási menedzsere.
„A rendszerszintű átalakulást az segíthetné, ha a szervezetektől és az államtól független, hiteles szereplő végezne pénzügyi és szakmai kritériumoknak való megfelelőségi vizsgálatot, de ennek jogszabályi és finanszírozási keretei nem biztosítottak. Így aztán jobbára azok a szervezetek rendelkeznek auditált beszámolókkal, amelyeket a könyvvizsgáló cégek ingyen, vagy jelentős kedvezménnyel segítenek működésük átláthatóvá tételében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.