BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Harcolnak a szlovák munkaerőért a nagy külföldi autógyártók

Öldöklő harc folyik a három nagy szlovákiai autógyár között a szakmunkásokért. Ront a helyzeten, hogy az üzemek száz kilométeres körzeten belül működnek.

A Szlovák Vasutak (ZSR) 52 millió euró ráfordítás árán elkezdte egy teherátrakodó terminál építését Nyitra ipari parkjában, ami a nyugat-szlovákiai megyeszékhelyen épülő Jaguar Land Rover autógyár működéséhez szükséges. Ezzel párhuzamosan az in­diai-brit autógyártó intenzívebb munkaerő-toborzásba fogott, ugyanis az 1,4 milliárd euróból elkészülő telephelyen 2018-tól már gyártani tervezik a gépkocsikat. Két év leforgása alatt 1400 szakmunkást vesznek fel, további 4000-et pedig a beszállítók igényelnek.

[caption id="" align="alignleft" width="600"]Fotó: AFP Fotó: AFP[/caption]A Jaguar 1225 eurós bruttó fizetést ígért a szakmunkásoknak, ami elvileg nagy vonzerőt jelent a 916 eurós országos átlagbérű Szlovákiában, másrészt alig száz kilométeres körzetben működik a pozsonyi Volkswagen és a nagyszombati PSA Peugeot-Citroen is: az előbbiben az átlagbér 1795 euró (a menedzsment fizetése nélkül), a francia cégnél pedig 1300 euró az átlag. A fővárosi Volkswagen csak tavaly 10 800-ról 12 300-ra növelte alkalmazottai számát, a Peugeot-Citroen negyedik műszakot akar indítani, ami újabb 800 alkalmazott felvételével jár. Mindez azt jelenti, hogy az eleve kevés műszaki tudással rendelkező szakmunkásokért öldöklő harc folyik, miközben a nyugati országrész említett városaiban 6 százalék alatti a munkanélküliségi ráta. Tény, hogy a Jaguar felbukkanása azt okozta, hogy néhány hónap leforgása alatt mintegy 40 ezren jelentkeztek, ám az előzetes szűrések során kiderült, hogy esetenként hatvan jelentkezőből jó, ha három megfelel a követelményeknek.

Ezt látva, a Jaguar máris a régióban működő hat szakmunkásképzővel és szakközépiskolával szerződést kötött, hogy saját munkásgárdát neveljen ki. Részben a Szlovákiában tevékenykedő négy autógyárnak is köszönhető (a negyedik a Zsolnán működő KIA Motors, ahol szintén 1300 euró körüli az átlagbér), hogy az utóbbi időben erőteljesen megnőtt az itt dolgozó külföldiek száma: 2016 végén hivatalosan már 35 ezren voltak, a legtöbben, nagyjából 7400 Romániából érkeztek. „A munkaerőhiány miatt rekordmértékben, 5 százalékkal nőnek a bérek” – közölte Jirí Halbrstát, a Manpower munkaerőpiaci társaság menedzsere. Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a bérfejlesztés heves ütemének is van határa, ugyanis Szlovákiában az utóbbi években gyorsabban nőnek a fizetések, mint a termelékenység.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.