Az Európai Unió statisztikai hivatala (Eurostat) szerdán közzétett adatai szerint a 19 országot tömörítő eurózónában, az elemzői várakozásokkal összhangban, 1,5 százalékkal nőttek a fogyasztói árak tavaly márciushoz képest. Februárban 2,0 százalékot, januárban 1,8 százalékot, tavaly decemberben pedig 1,1 százalékot tett ki az éves szintű áremelkedés. A 28 tagú unióban 1,6 százalékkal nőttek a fogyasztói árak márciusban az egy évvel korábbihoz képest. Februárban 2,0 százalékra, januárban 1,7 százalékra, decemberben pedig 1,2 százalékra rúgott az éves összevetésű áremelkedés.
[caption id="" align="alignleft" width="600"] Kép: AFP[/caption]
Tavaly márciusban az euróövezetben és az unióban is zéró volt az éves infláció. Az előző hónaphoz képest idén márciusban az euróövezetben 0,8 százalékkal, az unióban pedig 0,6 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak. A legalacsonyabb éves rátát Romániában (0,4 százalék), valamint Írországban és Hollandiában (0,6 százalék) mérték, míg a legnagyobbat Lettországban (3,3 százalék), Litvániában (3,2 százalék) és Észtországban (3,0 százalék) jegyezték fel. A Magyarországon éves összehasonlításban 2,7 százalékos emelkedést, az előző hónaphoz képest pedig stagnálást jelzett a statisztika.
Márciusban az energiaárak húzták felfelé az éves inflációt az euróövezetben: éves összevetésben 7,4 százalékkal drágult az energia. A szolgáltatások ára 1,0 százalékkal, az élelmiszer-, alkohol- és dohánytermékeké pedig 1,8 százalékkal nőtt. Az energiaárakat nem számolva 0,9 százalékkal emelkedtek egy év alatt a fogyasztói árak, a gyakran változékony energia-, élelmiszer- és dohányárakat nem tartalmazó maginfláció pedig 0,7 százalékos volt márciusban az euróövezetben. Februárhoz képest viszont a maginfláció 1,4 százalékosra ugrott. A fogyasztói árak emelkedésének lassulása nem jó hír az Európai Központi Banknak (EKB), amely igyekszik felpörgetni az inflációt. Az infláció üteme, különösen a maginflációé, messze elmarad az EKB 2 százalékos céljától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.