A Brüsszelnek megküldött 2017–2021-re vonatkozó konvergenciaprogram szerint 2018-ra zárulhat a kibocsátási rés, azaz a tényleges kibocsátás mértéke megegyezik majd a potenciális növekedéssel. A kormány szerint a kibocsátási rés záródását követően a bővülés a potenciális növekedéssel összhangban alakul majd, és meghaladhatja a 3,5 százalékot. A dokumentum szerint a 2013-as növekedési fordulat óta a potenciális növekedés érdemben gyorsult, ám a gazdaság teljesítménye még 2017-ben is elmaradhat a strukturális tényezők által indukált szinttől. Hozzáteszik, hogy az óvatossági megtakarítások mérséklődésével, a hitelezés beindulásával, illetve a belföldi kereslet élénkülésével összhangban megtörténhet a változás, és zárulhat a kibocsátási rés. Az Európai Bizottság 2017-re 1 százalékos kibocsátási rést becsült Magyarországnak. Ugyanakkor a kormány által alkalmazott potenciáliskibocsátás-becslési módszertan továbbra is negatív kibocsátási rést vár. A jegybank inflációs jelentése is úgy véli, a kibocsátási rés 2016 negyedik negyedévében is negatív tartományban alakult, a gazdaság teljesítménye elmaradt a potenciális szinttől.
Az OGResearch által a Költségvetési Tanácsnak készített tanulmány szerint a potenciális növekedés a 2015–16-ra becsült csaknem 2 százalékos szintről 2021-re fokozatosan 2,8 százalék közelébe gyorsulhat. Az Országgyűlés honlapján elérhető dokumentum szerint a kibocsátási rés a 2015-re becsült 0,2 százalékos értékről fokozatosan emelkedik, vagyis a gazdaság a következő években egyre inkább túlfűtötté válik. Szerintük a kibocsátási rés 2019-től kezd lassan záródni.
A magyar gazdaság 4 százalék felett fog nőni az elkövetkező években – olvasható a konvergenciaprogramban, amelynek kidolgozása a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan a költségvetési tervezéssel párhuzamosan zajlott. A jövő évi büdzsé 4,3 százalékos gazdasági növekedéssel, 2,4 százalékos államháztartási hiánnyal, valamint 3 százalékos inflációval számol. Makrogazdasági elemzők a Világgazdaságnak azt mondták, hogy a tervezett hiánycél tartható, ugyanakkor a növekedés kisebb lehet a kormány által vártnál. Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője a növekedési előrejelzést optimistának gondolja, szerinte „ha minden klappol, akkor jöhet össze a 4,3 százalékos növekedés”, s úgy véli, a realitás inkább 3,5–4 százalék között van. Az infláció szerinte 3 százalék felett alakul, és annak ellenére, hogy választási év jön, az eddigi folyamatokat nézve a 2,4 százalékos hiánycél is tartható lesz. Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője szerint ugyanakkor megvan a veszélye annak, hogy a választási évben magasabb lesz a hiány – ráadásul 2019-ben önkormányzati választások is lesznek. Szerinte a 3 százalékos inflációs cél tartható, ugyanakkor a 3,4 százalékos növekedési prognózisuk messze elmarad a kormányétól.
A GKI Gazdaságkutatónál 3,7 százalékos növekedést várnak 2018-ra. Karsai Gábor, az intézet vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a legfontosabb tényezők közül a fogyasztásbővülést nézve körülbelül fél százalékkal, míg a keresetek esetében körülbelül 2 százalékkal számol náluk többel a kormány. A hiánycélt illetően kifejtette, hogy választási évről lévén szó, erőteljes nyomás lesz a kiadások növelésére. Szerinte ha a 2,4 százalékos hiány nem is teljesül, az mindenképp 3 százalék alatt lesz. „Ha kell, lesz egy csendes kiigazítás az év második felében, például egy beruházás elhalasztásával” – tette hozzá.
Kibocsátási rés
A kibocsátási rés a tényleges kibocsátás és a potenciális kibocsátás különbsége. Ha a tényleges kibocsátás nagyobb a potenciálisnál, akkor az értéke pozitív, és túlfűtöttségről beszélhetünk. Amennyiben a gazdaság rosszabbul teljesít, azaz a lehetőségeknél kisebb a GDP növekedése, akkor az értéke negatív. A potenciális növekedés és a kibocsátási rés közvetlenül nem mérhető, ezért csak becslésekre lehet hagyatkozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.