A változás a reklámközzétevőket érinti majd, a szabályváltozások többrétűek. A reklámközzétevők 100 millió forintos árbevétel határig 0, e fölött 5,3 százalékos kulccsal voltak kötelesek árbevételük után reklámadót fizetni, eddig. A bevételre számított progresszív adókulcsú adóztatást azonban az EU az európai szabályozással ellentétesnek minősítette, így mindenképpen szükség volt a hazai szabályozás módosítására. A Bizottság álláspontja szerint a sávos adókulcs alkalmazása nem elfogadható, Magyarországnak egységes kulcsot kell alkalmaznia, vagy el kell törölnie az adót. További követelményként fogalmazta meg a Bizottság, hogy a reklámadó kapcsán megvalósult tiltott állami támogatást vissza kell fizettetni a vállalkozásokkal. A reklámmegrendelőknél nincs változás a reklámadó mértékében és a kötelezettségek teljesítésében, a reklámköltségeik után kötelesek továbbra is 5 százalék adót fizetni – hívta fel a figyelmet az RSM-DTM közleménye.
A Bizottság kimondta, hogy valamennyi reklámközzétevő egységes kulcs mellett adóztatandó – mégpedig a reklámadó bevezetésétől kezdődően -, ugyanakkor döntési szabadságot hagyott Magyarországnak arra, hogy ennek mértékét meghatározza. A törvénymódosítási javaslat a reklámközzétevők adózásának egységesítésére egy több lépcsős választ adott. Visszamenőlegesen 2017. január 1.- május 31. között a reklámközzétevők által fizetendő reklámadó kulcsa 0 százalékra módosul a törvény hatályba lépését követően. 2017. június 1-től pedig a reklámközzétevők 7,5 százalékos adókulccsal adóznak.
A 2017. május 31-ig lezárult – azaz a 2014, 2015, 2016-os – adóévekre megfizetett reklámadót a cégek adótúlfizetésként vehetik figyelembe. Illetve az ezekre az évekre még meg nem fizetett reklámadót nem kell megfizetniük. Ezzel az összetett lépéssel a módosításokat követően a reklámadó előírás lényegét tekintve megfeleltethető annak az Uniós elvárásnak, hogy a reklámközzétevők teljes köre egyenlő elbírálás alá essen. A törvénymódosítás nem feledkezett meg a 100 millió forintot el nem érő reklámközzétevőkről, ők de minimis támogatásnak minősülő adómentességet kapnak, ezzel megvalósul az EU által kért változtatás.
Az adófizetésre kötelezetteknek a szokásos három lépcsős – adómegállapítás, adóbevallás, és adómegfizetés – kötelezettséget kell teljesíteniük. A szabályváltozás az első két kötelezettség alól nem ad felmentést a reklámközzétevők számára, vagyis az adómegállapítást és az adóbevallást ezen évek tekintetében is meg kell tenniük, ha mindeddig nem került rá sor.
A tervezett alapján a korábban megfizetett adót az adóhatóság a reklámközzétevők adófolyószámláján megjeleníti, ennek következtében a cégek a későbbiekben szabadon rendelkezhetnek az összeg felett. A cég a túlfizetés összegét az általános szabályok szerint kérheti kiutalni bankszámlájára, vagy átvezettetheti más adónemre, illetve az adott számlán tartva későbbi reklámadó kötelezettségével állíthatja szembe, így csökkentve esedékes befizetésének összegét.
A reklámadó megfizetését a reklámközzétevő cégek az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként számolhatták el, érvényesíthették az éves társasági adóbevallásukban. 2017-ben a túlfizetésként jóváírásra kerülő eddig befizetett reklámadót, mint túlfizetést egyéb bevétel címen kell majd az érintett cégek könyveiben kimutatni.
A TAO kulcsok csökkentése miatt azonban a visszafizetett összegekre majd egységesen 9 százalékos adóterhet kell megfizetniük a médiacégeknek, szemben a korábban hatályos 10, illetve 19 százalékkal. Így a korábbi ráfordításként elszámolt adó és a várható jóváírás miatti adófizetési többlet pozitív szaldóval zárul a cégek számára. Érdekességként azt is meg kell jegyezni, hogy azok a cégek, amelyek korábban magasabb kulccsal adóztak – 500 millió forintos TAO alap feletti cégek – még jobb helyzetbe kerülnek, mint kisebb versenytársaik, amit az alábbi táblázattal lehet a legegyszerűbben szemléltetni.
A 2017-ben a tervezett változások effektív adóteher csökkenést eredményeznek 2017-ben, mivel a módosítás évében az adókulcs emelés ellenére az éves átlagos adóterhelés 4,375 százalék lesz. Továbbá a saját célú reklámkiadások után már nem kell reklámadót fizetniük a cégeknek. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a módosítás nem érinti az adóelőleg megállapításával és megfizetésével kapcsolatos adókötelezettségeket! Az adóhatóság minden vállalkozás számára a reklámadó-előlegről benyújtott bevallásban szereplő összeget fogja az esedékességi időpontokban (július 20. és október 20.) előírni. Mivel a 2017-es évben teljesítendő adóelőlegeket még a régi szabályok (éves 5,3 százalékos adókulcs, saját célú reklám közvetlen költségének hozzászámítása az adóalaphoz) szerint kellett kiszámítani, várhatóan sok cégnek kevesebb adót kell majd fizetnie 2017-ben, mint amit az adóelőlegről szóló bevallásban feltüntetett. Érdemes a vállalkozásoknak utánaszámolni, és ahol az eltérés jelentős mértékű, ott az adóhatóságtól kérni majd a fizetendő adóelőleg módosítását – emeli ki Fekete Zoltán Titusz. 2018-tól – a mentességi határ felett – az érvényes adókulcs 7,5 százalék, amely már magasabb terhet fog jelenteni az érintett cégek számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.