BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sosem voltak még ennyire optimisták a cégek

Tovább javult a vállalatok közhangulata, a fogyasztói bizalom azonban csökkent – derült ki a Századvég Alapítvány felméréséből, amelyet a Magyar Nemzeti Bank megbízásából készített.

A Századvég Alapítvány vállalati konjunktúraindexe márciusban rekordot jelentő 1,9 pontra nőtt – a mínusz 100-tól 100-ig tartó skálán – a februári mínusz 2,7 pontról, ami így még mindig semleges konjunktúraérzetet mutat. Vértesy László, a kutatás vezetője elmondta: tavaly október óta jellemző a pozitív hangulat. A vállalatvezetők 37,6 százaléka vár növekvő bevételeket a következő fél évre, a megkérdezettek fele stagnálásra számít, míg tizedük csökkenést vár. Az áremelkedést váró cégek átlagosan 9,6 százalékos emelkedésre, a csökkenést várók átlagosan 10,8 százalékos áresésre számítanak.

A lakossági konjunktúrát vizsgálva a fogyasztói bizalmi index átlaga mínusz 15,4 pont volt a februári mínusz 12,4 után. A megkérdezettek kétharmada számít a következő évben árnövekedésre, 7,9 százalékuk pedig csökkenést vár – a lakosság a következő 12 hónapra 7,3 százalékos inflációt vár.

Kutasi Gábor, a Századvég Gazdaságkutató tudományos munkatársa elmondta, hogy a vállalati szektorban a GDP-hez mérten növekvő megtakarításokból nem növekszik a beruházási hányad, azaz a vállalatok beruházási hajlandósága csökken a megtakarításaikhoz mérten. Ezzel szemben a lakosságnál jövedelemarányosan csökken a megtakarítási ráta, beruházási rátájuk viszont szinten marad, így a vállalatoknál nagyobb mértékben járulnak hozzá a gazdasági növekedéshez. Ezért Kutasi szerint szemléletmódosításra lenne szükség: a háztartások felé kellene terelni a növekvő jövedelmeket. Úgy véli, hogy a magyar adórendszer, az szja csökkentése, a családi adókedvezmény, a munkahelyvédelmi akcióterv adókedvezményei ebbe az irányba mozdították el az elosztást.

Kedvelik a bankjukat

A lakosság főként a saját bankjában, a számlavezetőjében bízik, így a bankok bizalmi indexe a legmagasabb. A magyar lakosság legkevésbé a brókercégekben bízik, amelyek bizalmi indexe jelentősen elmarad a többi intézményétől.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.