Tavaly 77 ezer forint volt a háztartások egy főre jutó fogyasztási kiadása havonta, ami reálértéken 2,9 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit – derült ki a KSH tegnap nyilvánosságra hozott tanulmányából. A növekedést elősegítette, hogy 2016-ban a nettó reálkereset 7,4 százalékkal volt magasabb az előző évinél a családi adókedvezmény figyelembevétele nélkül.
A lakossági fogyasztás szerkezete is javult: 2016-ban 0,6 százalékponttal csökkent a három alapvető kiadásra: az élelmiszerekre, a lakásfenntartásra és a közlekedésre fordítottak súlya az összes kiadáson belül, nagyobb teret nyitva a létfenntartáson túlmutató igények kielégítésének. Folyó áron minden fogyasztási csoportban bővült a lakossági fogyasztás, legnagyobb mértékben a kultúra, szórakozás (5,8 százalékkal), a vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás (5,4 százalékkal), valamint a hírközlés (5,3 százalékkal) terén. Az alapvető kiadási tételek közül a háztartásban fogyasztott élelmiszerekre, illetve a lakásfenntartásra fordított összegek 2,6, illetve 2,5 százalékkal nőttek. A legtöbbet, fejenként 20,4 ezer forintot élelmiszerekre és alkoholmentes italokra adtak ki a háztartások, ez az összes fogyasztási kiadásuk 26,5 százaléka, lakásfenntartásra és háztartási energiára 17 ezer forintot (22,1 százalék), közlekedésre és szállításra 8,2 ezer forintot (10,6 százalék) fordítottak.
A tanulmányból az is kiderült, hogy a háztartások tulajdonában lévő tartós fogyasztási cikkek állománya az utóbbi évtizedekben jelentősen bővült: 2016-ban a háztartások több mint fele rendelkezett plazma- vagy LCD-televízióval. A családoknak jellemzően több mobiltelefonjuk van, hiszen míg a háztartások átlagos taglétszáma 2,3 fő, addig az egy háztartásra jutó telefonok száma 1,9 darab. Asztali számítógép a háztartások közel felében, laptop vagy notebook a kétötödében (41 százalék) volt. Saját tulajdonú személygépkocsival minden második háztartás rendelkezett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.