Az esemény Anapa közelében, a tengerparttól mintegy 6,5 kilométerre történt. A munkálatok menetéről Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója számolt be az elnöknek.
Miller szerint „a piac által igényelt” csővezeték megépítésének és üzemeltetésének minden részlete összhangban áll a legszigorúbb környezetvédelmi előírásokkal. A Gazprom-vezér elmondta, hogy mind Törökországban, mind Dél- és Délkelet-Európában növekszik az orosz gáz iránti kereslet.
Beszámolójában rámutatott, hogy a régióba a Gazprom az év eleje óta a tavalyihoz képest 10,5 milliárd köbméterrel több gázt szállított oda, ami Törökországban 26, Görögországban 12, Bulgáriában 14, Magyarországon 31, Szerbiában 47, Ausztriában pedig 77 százalékos keresletnövekedést jelentett. Mint mondta, a csővezeték szavatolja majd a fogyasztók biztos ellátását.
Miller a Rosszija 24 hírtelevíziónak elmondta, hogy európai országoktól érkeztek már javaslatok a Török Áramlat vezeték lehetséges meghosszabbítási útvonalait illetően, de nincs „kizárólagosság”. „Érdekelt cégekkel elő-megállapodást kötöttünk, ezért a munka folytatódni fog” – mondta.
Az összekapcsolási munkálatok megkezdésére az orosz médiában kiemelt fontosságúként kezelt eseményen személyesen Vlagyimir Putyin adta ki az utasítást.
Az orosz elnök a világ legnagyobb csőfektető hajója, a svájci Allseas Group birtokában lévő Pioneering Spirit fedélzetéről telefonon felhívta Recep Tayyip Erdogan török elnököt. Putyin kifejezte meggyőződését, hogy Oroszország és Törökország a kitűzött határidőre befejezi az akkuyui atomerőmű építését és köszönetet mondott Erdogannak az orosz üzemeltető működési jogának megadásáért.
Moszkva először 2014-ben vetette fel a Török Áramlat megépítésének gondolatát, miután az Európai Unió az ukrajnai válság közepette blokkolta a Fekete-tenger alatt Bulgáriáig megépítendő Déli Áramlat projektjét. Az új vezeték tervét azonban felfüggesztették, amikor a török légierő 2015 végén lelőtt egy Szíriában feladatot végrehajtó, de a török légteret megsértő orosz vadász-bombázót. A megvalósítás újabb lendületet vett, miután Moszkva és Ankara kapcsolataiban 2016-ban újabb enyhülés indult meg.
Oroszország és Törökország tavaly októberben kötötte meg a kormányközi megállapodást az ukrán tranzit elkerülését célzó Török Áramlat megépítéséről. A gázvezetéknek két szárazföldi és egy tengeri szakasza lesz. Ez utóbbi csaknem 910 kilométer hosszú, megépítését a Gazprom finanszírozza.
A két szárazföldi vezeték egyike kizárólag Törökországot látja majd el földgázzal. Ennek a kapacitása évi 15,75 milliárd köbméter, és 100 százalékban a Botas török állami kőolaj- és gázvállalat tulajdona lesz. A másik szárazföldi vezeték Európába szállítja az orosz földgázt Törökországon át. Ennek a 180 kilométer hosszú szakasznak 50-50 százalékos tulajdonosa a Gazprom és a Botas.
A Gazprom 100 százalékos leányvállalata, a South Stream Transport decemberben a svájci Allseas Grouppal állapodott meg a Török Áramlat első, tengeri szakaszának megépítéséről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.