BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lekörözték a Máltai Sólymot

Egy orosz milliárdosé a világ valószínűleg legdrágább vitorlása: a 450 millió dolláros Sailing Yacht A csaknem kétszer annyiba kerül, mint az eddigi csúcstartó, a Máltai Sólyom. A 15 legdrágább vitorlás listáján az utolsó helyet elfoglaló hajó is több mint 9 millió dollárt, azaz csaknem 2,5 milliárd forintot ér.

Javában zajlanak a vitorlásversenyek a Balatonon és kisebb tavainkon: a legnagyobb megmérettetés, a 83 éves múltra visszatekintő Kékszalag nemrég ért véget. A mezőny, amelyben már évek óta katamaránok is indulhatnak, több mint ötszáz vitorlást vonultatott fel, ebből 395 ért érvényesen célba. Idén is közel harminc hajóosztályban indultak a különféle vitorlások, amelyek között a hagyományos balatoni cirkálóktól kezdve az ultramodern többtestűekig sokféle megtalálható, azonban az szinte biztos, hogy ha a teljes Kékszalag-mezőny hajóinak árát összeadnánk, az eredmény még csak a közelében sem járna annak az összegnek, amelyet egy orosz milliárdos fizetett új vitorlás szuperjachtjáért tavasszal.

A nemes egyszerűséggel csak Sailing Yacht A névre keresztelt megajacht nemcsak az ára, hanem a mérete miatt is méltó az említésre: a 450 millió dolláros (vagyis csaknem 125 milliárd forintos) luxusvitorlás hossza 143 méter, három árbócának mindegyike 90 méterre nyúlik a hajótest fölé, azaz magasabb, mint a londoni Big Ben tornya. Tulajdonosa a mindössze 45 éves Andrej Melnicsenko, akinek vagyonát 13,4 milliárd dollárra becsülik, ezzel a Forbes listáján a világ 89. leggazdagabb embere, Oroszországban pedig a kilencedik legvagyonosabb. Hazájában nagy filantróp hírében áll, ebbéli tevékenységéért tavaly elnöki kitüntetést is kapott.

A csodavitorlás nyolcszintes, a fedélzetek egyikén egy helikopterleszálló is található. Természetesen medence is van a vitorláson, az üvegek mindenhol golyóállók, és negyven biztonsági kamera ügyel az utasok biztonságára. A Sailing Yacht A-t Németországban építették, a Hamburgtól északra fekvő Kielben, és állítólag a világ egyik legnagyobb luxusvitorlása.

Melnicsenko a többi közt egy 440 millió dolláros motoros jacht birtokosa is. Ezt Motor Yacht A-nek nevezte el, állítólag azért jelöli az ábécé első betűjével a hajóit, hogy azok a nyilvántartásokban az első helyen szerepeljenek. Még inkább érzékeltethető az orosz milliárdos új hajójának csillagászati ára, ha megnézünk egy tavaly ősszel készült listát, amelyet a brit Alux.com állított össze a világ 15 legdrágább vitorlásáról. A lista élén az olasz Perini Navi cég török hajóépítő műhelyében épült legnagyobb vitorlás, a Máltai Sólyom áll. A megavitorlás 88 méter hosszú, szintén háromárbócos, az árbócok 57 méter magasak, vitorláinak összterülete több mint 2300 négyzetméter. Áráról a tulajdonosa annyit volt hajlandó elárulni, hogy 150 és 300 millió dollár között van. A hajó egyébként tavaly, még az orosz milliárdos vitorlásának elkészülte előtt a világ második legnagyobb méretű vitorlása volt.

Az Alux.com listájának második helyén egy 111 millió dolláros szuperhajó áll, az Eos. A 82,6 méteres jachtot 2006-ban tették vízre Brémában, és idén tavaszig a világ negyedik legnagyobb vitorlása volt.

A dobogó harmadik fokára kerek 100 millió dolláros értékkel a Sea Cloud került. A vitorlást többször is átnevezték hosszú pályafutása során, ugyanis nem kevesebb, mint 86 éves, és szintén Németországban készült. A második világháború alatt az amerikai hadsereg tulajdonában szolgált, utána visszakerült magánkézbe. Egy ideig Dominika egykori diktátora, Rafael Trujillo is hajózott vele, majd 1978-ban teljesen felújították és átépítették. Méretét tekintve is dobogós, hiszen több mint 96 méter hosszú.

Bár a felsorolt vitorlások ára is közelít a csillagos éghez, a top tíz magántulajdonban lévő motoros jacht még ezt is felülmúlja. A világ harmadik legdrágábbja 600 millió dolláros értéket képvisel. Az Azzam tulajdonosának személye nem ismert, de a találgatások szerint az abu-dzabi királyi családé, és felszerelése egyebek között egy teljes rakétavédelmi rendszert is tartalmaz. A második legdrágább motoros az 1,9 milliárd dolláros Eclipse, és szintén egy orosz milliárdosé, Roman Abramovicsé. A világ legdrágább luxusjachtja pedig nem kevesebb, mint 4,8 milliárd dollárt ér, ez kicsivel több, mint 1287 milliárd forint. Egy a nevét titokban tartó maláj üzletember vásárolta meg 2011-ben. A History Supreme színarannyal van bevonva, és állítólag százezer kiló aranyat és platinát használtak fel az építéséhez – ekkora összegnél ezt már el is várja az ember. Elgondolkodtató azonban a tény, hogy ugyanaz a Business Insider, amelyiknek a közelmúltban összeállított, a legdrágább motoros jachtokról szóló listáját vezeti a History Supreme, 2011-ben még leleplező cikket közölt arról, hogy a 4,8 milliárd dolláros aranyjacht csupán kitaláció, és nem ez volt az egyetlen portál, amely annak idején nem hitte el a History Supreme históriáját. Mivel az interneten fellelhető fotókat akár manipulálhatták is, és e sorok írójának valószínűleg soha nem lesz módja, hogy meggyőzödjön a szuper luxusjacht létezéséről, mindenki döntse el maga, hogy vajon minden arany-e, ami fénylik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.