Az autógyártók beleegyeztek, hogy 5,3 millió dízelüzemű kocsin, köztük 2,5 millió Volkswagenen végzik el a szoftverfrissítést, így ezek is megfelelnek majd az Európai Unió előírásainak: mérgező nitrogén-oxid-kibocsátásuk 25-30 százalékkal az előírt szintre süllyed – jelentette be a VDA német autóipari szövetség. Ez gyakorlatilag az összes, 2009 óta Németországban gyártott dízelautót jelenti, és a frissítés becslések szerint mintegy 750 millió eurós költséggel jár. A hardvercsere viszont sokkal többe, mintegy 5 milliárd euróba került volna. A gyártók emellett abba is beleegyeztek, hogy anyagilag hozzájárulnak egy „fenntartható mobilitás” alaphoz, amelynek segítségével finanszírozzák majd a nagyvárosok belső kerületeit sújtó légszennyezés visszaszorítását.
Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter a tárgyalás utáni sajtótájékoztatón elmondta, hogy a döntés az Euro 5-ös és az Euro 6-os erőforrással ellátott autókat érinti, a szoftverfrissítés pedig nem befolyásolja a motor teljesítményét, a fogyasztást vagy az autó élettartamát. Alexander Dobrindt közlekedési miniszter arról számolt be, hogy emellett a gyártók anyagilag is ösztönözni fogják a tízévesnél idősebb dízelautók tulajdonosait a cserére.
Mióta 2015 szeptemberében kirobbant a dízelbotrány, Angela Merkel kancellár kormánya folyamatos nyomás alatt van, amiért túl közel áll az autógyártókhoz, és nem tesz eleget a gépjárművek károsanyag-kibocsátása ellen. A kérdés a szeptemberi választások előtti kampányban is vezető téma lett, a kormány ezért bizonyítani akart, különösen mert környezetvédelmi csoportok a bíróságon próbálják kikényszeríteni, hogy a nagyvárosokból tiltsák ki a dízelüzemű járműveket – emlékeztetett a Reuters. Egy baden-württembergi bíróság múlt héten a közegészségügyi szempontok elsőbbségére hivatkozva el is utasította a régebbi dízelek stuttgarti belvárosi forgalomból való kitiltásának megakadályozására benyújtott keresetet. Ez elbizonytalanította a 15 millió dízelautó-tulajdonost. Cselekvést vár el a közvélemény is, az emberek 73 százaléka azt akarja, hogy a politikusok keményebben lépjenek fel az autók környezetszennyezése ellen – derült ki abból a felmérésből, amelynek eredményét szerdán közölte a Die Welt.
A legfrissebb statisztikák szerint júliusban 12,7 százalékkal csökkent a dízelautók eladása Németországban az egy évvel korábbihoz képest. Immár csak az értékesítések 40,5 százalékát teszi ki ez a típus, miközben a részesedése tavaly év végén még elérte a 46 százalékot. Benzinüzemű autóból viszont 11,2 százalékkal többet helyeztek forgalomba.
A tétet tovább növeli, hogy az elmúlt hetekben Nagy-Britannia és Franciaország is bejelentette, előbb-utóbb betiltja a dízeles és benzines járművek forgalmazását. Ráadásul a legnagyobb német autógyárak – a BMW, a Daimler, az Audi, a Porsche és a VW – ellen uniós vizsgálat is folyik, mert állítólag az 1990-es évek óta többször egyeztettek titokban technológiai és beszállítói ügyekről és a gyártási költségekről.
Az autóipar „stratégiai fontosságú” Németország számára, ezt egyértelműen bizonyítják a számok: 800 ezer állást biztosít közvetlenül és újabb 500 ezret közvetve, továbbá a német export egyötödét teszi ki. Az iparág gazdasági súlyát bizonyítja az is, hogy évtizedek óta gyakorlatilag összefonódott a politikával, vezető tisztségviselők sora volt valamelyik nagy gyár lobbistája, vagy ült annak felügyelőbizottságában (például Sigmar Gabriel alkancellár-külügyminiszter a Volkswagenében). A politikusok jó szándékát pénzzel is próbálják biztosítani, az autóipar a pártok legfőbb támogatója. Ahogy egy ideje minden évben, a Daimler áprilisban 100 ezer eurót utalt át Angela Merkel kancellár Kereszténydemokrata Uniójának (CDU) és a Szociáldemokrata Pártnak (SPD), a BMW két főrészvényese pedig fejenként 50 ezer eurót a CDU-s politikusoknak és a liberális demokratáknak – sorolt példákat internetes oldalán a Deutsche Welle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.