A dolgozók közel háromnegyede hajlandó új készségeket elsajátítani, sőt teljesen átképezni magát annak érdekében, hogy a jövőben is foglalkoztathatók legyenek – derül ki a PwC „Workforce of the future: the competing forces shaping 2030” című felméréséből. A kutatás rámutat: a munkavállalók arra számítanak, hogy a technológia foglalkoztatásra gyakorolt hatásai miatt teljes átképzésükre is szükség lehet, ám ezt a saját és nem a munkáltató felelősségének tekintik.
A válaszadók nem halogatják a tanulást, egyre többen képzik magukat a munkájuk mellett. „Az élethosszig tartó tanulás manapság rendkívül nagy jelentőségű a munkavállalók körében, függetlenül attól, milyen korosztályhoz tartoznak” – mondta Bencze Róbert, a PwC Magyarország HR-tanácsadási csoportjának igazgatója. A tanulmányból kiderül, hogy a válaszadók 60 százaléka szerint kevesek rendelkeznek majd stabil, hosszú távú munkahellyel a jövőben.
Az emberek kezdik elvetni azt a gondolatot, miszerint egy adott képesítés egy életre szól. Ehelyett inkább néhány évente újabb és újabb területeken szereznek jártasságot, miközben az olyan egyéni készségeiket is fejlesztik, mint például a kockázatkezelés, a vezetői készségek vagy az érzelmi intelligencia
– emelte ki Bencze Róbert.
A rohamtempóban fejlődő technológia azonban nem ijeszti meg az alkalmazottakat. A válaszadók 65 százaléka úgy véli, kedvezőbbek lesznek majd a foglalkoztatási kilátásai, 73 százalékuk szerint pedig a technológiai vívmányok sosem helyettesíthetik az embert. A dolgozók 37 százaléka aggódik azért, hogy az automatizálás bizonyos munkahelyeket veszélybe sodor (2014-ben emiatt még csak a munkavállalók 33 százaléka nyugtalankodott). A megkérdezettek 56 százaléka a kormányzatoktól várja a segítséget: úgy vélik, nekik kell megtenniük a szükséges lépéseket ahhoz, hogy megvédjék a munkahelyeket.
A PwC tanulmánya négy különböző színű (sárga, piros, zöld és kék) világot mutat be, amelyek jelentős mértékben átalakítják a munkáról alkotott képünket. Valószínű, hogy a tanulmányban bemutatott négy különböző forgatókönyv egyes aspektusai valamikor, valamilyen formában megjelennek majd.
A „sárga világnak” nevezett jövőben az ember áll a középpontban, ahol virágzanak a társadalmi érdekeket előtérbe helyező közösségi vállalatok, ahol általánossá válik a dolgok értelmének és jelentőségének társadalmi szemléletű vizsgálata. Aranykorukat élik a kézművesek, a termelők és az új céhek is. Az individualista „piros világban” a vállalatok és az egyének egymással versengve igyekeznek kielégíteni a fogyasztók igényeit. A digitális platformok térhódításának köszönhetően rendkívüli befolyásra tesznek szert azok, akik egy díjnyertes ötlettel állnak elő. Ez a világ a szakértőké és a piaci réseket betöltő vállalkozásoké. A „zöld világ” cégeinek napirendjén a társadalmi felelősségvállalás és a bizalom szerepel kiemelt helyen, s a klímaváltozással, fenntarthatósággal kapcsolatos aggályok kulcsfontosságú tényezők a vállalatok életében. A PwC által felvázolt „kék világban” pedig a nagytőkés kapitalizmus uralkodhat, ahol az egyéni igények háttérbe szorítják a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos meglátásokat.
Ember és gép között minden eddiginél szorosabb és gördülékenyebb munkakapcsolatra törekszik Munkahely 4.0 koncepciójával a Bosch. A cég az idei Hannover Messén mutatta be APAS asszisztensrobotját, amely képes fizikai kontaktus nélkül együtt dolgozni az emberekkel. A vállalat célja az ember és a gép közötti szorosabb és gördülékenyebb munkakapcsolat, melynek során az Ipar 4.0 és a hálózatba kapcsolt világ vívmányai elsősorban a dolgozókat támogatják, megkönnyítve a munkájukat és a munkahelyi életüket. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.