Egyszer minden vállalat életében eljön a kiszállás, az eladás ideje. Heitner Tamás, az Invescom igazgatója a Világgazdaság „Magyar vállalatok, családi vállalatok – Hogyan lehetünk sikeresek?” című konferenciáján cégértékesítésről szóló előadásában elmondta: a cég alapításától kezdve a vállalkozás több fejlettségi szinten is keresztülmegy az exitig. A kezdeti fázist a növekedés (tőkebevonás), majd a konszolidáció (akvizíció) követi, majd végül a kiszállás. A tőkepiaci eszköztár használata nem nélkülözhetetlen a cégépítésnél, de Kalocsai szerint az sokat segíthet, ugyanis jelentős gyorsulást lehet elérni a tőkepiaci eszközök használatával.
Azt a céget kell tudni értékesíteni, amiben a befektető potenciált lát, mert ekkor lehet a legdrágábban eladni – mondta az igazgató. Úgy véli, az a legjobb, ha a cég fejlődése tervezhető, de persze van olyan is, amikor derült égből villámcsapásként érkezik egy vételi ajánlat a vállalkozásra.
Az a szándék, hogy a külföldi befektető felé megteremtsék a kulturális differenciák mellett is a közös hangot, meg kell vizsgálni azokat az eszközöket, amivel elérhető a cél. Azaz a tulajdonosi értéket maximalizálni kell. Heitner Tamás elmondta, hogy a tulajdonosváltásnál fontos a vezetőtől független menedzsment kialakítása. Ha nincs meg az érdekközösség a tulajdonos, a menedzsment és a dolgozók között, az problémákat okozhat – tette hozzá.
Heitner Tamás végül hangsúlyozta: érdemes kikérni szakértők, tanácsadók segítségét is, amikor a vállalkozás eljut arra a szintre, amikor már érdemes lehet kiszállni. Ha ugyanis nem a megfelelő áron értékesítik a vállalkozást, úgy több év munkája, eredménye is kárba mehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.