Az előrejelzések szerint a következő években jó eséllyel teljesíti Magyarország az euró bevezetéséhez szükséges konvergenciakritériumokat. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azonban úgy nyilatkozott korábban a Világgazdaságnak: „Magyarország jelenleg nem tervezi, hogy megfigyelői státust kérjen az eurózóna pénzügyminisztereinek tanácskozásaira.” Az NGM és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) jelzései egyébként arra utalnak, hogy a „valós konvergencia”, vagyis az EU-s gazdasági fejlettség megközelítésekor jöhet szóba az euró bevezetése Magyarországon.
Az euróövezethez való csatlakozással könnyebb lehet a tőke szabad mozgása, a tranzakciós költségek csökkennek, ez pedig segítheti a GDP növekedését. A forint megtartásának is vannak előnyei, az önálló monetáris és árfolyampolitika, illetve mellékhatásként a magasabb inflációnak köszönhetően gyorsabb lehet államadósság állományának leépítése is.
Most fiskális és monetáris eszközök is rendelkezésre állnak az államadósság csökkentésére, igaz, az MNB csak közvetetten befolyásolhatja a piacot. Az euróövezethez való csatlakozással viszont a monetáris eszközök átkerülnek az Európai Központi Bankhoz (EKB) – mondta a Világgazdaság kérdésére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. Mivel a válság utáni évek nulla körüli inflációja már a múlté, így akár az adósság elinflálása is szóba kerülhet.
Az EKB és az MNB alacsony inflációs célja (2, illetve 3 százalék) viszont csupán kismértékű javulást eredményezhet az adósságrátában. Mivel a forintnak magasabb az inflációs célja, mint az eurónak, kalkulációkat végeztünk, amiből kiderült, hogy mennyit nyerünk azzal, ha forintot használunk és nem eurót. A Világgazdaság számításai szerint az 1 százalékponttal magasabb infláció tíz év alatt 2,6 százalékponttal járulhat hozzá az adósságráta csökkenéséhez. Elméleti kalkulációnk szerint 2016-ban 74,1 százalék helyett 74,6 százalék lett volna az államadósság mértéke, míg az idén a jegybank által várt 73,2 százalék helyett 74,2 százalék lenne a GDP-arányos államadósság euróinflációval számolva.
Lényeges, hogy számításaink során fix GDP-növekedéssel és fix inflációval kalkuláltunk, illetve az adósságállomány nominális változatlanságát feltételeztük. Ezek azonban a valóságban mozgó adatok, amelyek alakítása csak részben múlik a belső hatásokon és a kormányzati intézkedéseken, vagyis kicsi az esélye, hogy pontosan a fentieknek megfelelően alakulnak a számok.
Nagy Márton, az MNB alelnöke szerint a maastrichti kritériumok mellett további feltételeket kell teljesítenie Magyarországnak ahhoz, hogy sikeresen csatlakozhasson az euróövezethez. A vásárlóerő-standardban számított egy főre eső GDP-nek és bérszintnek el kell érnie az euróövezeti átlag legalább 90 százalékát. A pénzügyi szektor teljes eszköz/GDP mutatója esetében ugyanilyen mértékű konvergencia szükséges. A Magyarország és az euróövezet közötti gazdasági ciklusok és hitelciklusok közötti korrelációnak 70 százalék fölött kell lennie. A kis- és középvállalkozások munkatermelékenységének el kell érnie a nagyvállalati szint 50 százalékát. A munkanélküliségi rátának 4, az aktivitási rátának 65 százalék közelében kell alakulnia. A bankrendszer versenyképességi indexének meg kell közelítenie az eurózóna átlagát, amelynek feltétele a magas költséghatékonyság, az alacsony hitelkamatmarzsok és a minőségi, könnyen hozzáférhető pénzügyi szolgáltatások megléte. A hosszú távú strukturális deficitnek nulla körüli szinten kell lennie, az államadósságnak pedig GDP-arányosan 50 százalékra kell mérséklődnie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.