BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét arra kíváncsi a KSH, hogy miből élünk

Megismétli három évvel korábbi felmérést idén ősszel a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), december közepéig tart a „Miből élünk?” második körös adatgyűjtése – jelentette be Janák Katalin, a KSH főosztályvezetője.

A „Miből élünk?” adatfelvétel célja a háztartások gazdasági egyensúlyának mérése, a tulajdonukban lévő eszközök és azok finanszírozási forrásainak feltérképezése.

A „Miből élünk?” felmérés átfogó képet ad a magyar háztartások jövedelméről, megtakarításairól, ráadásul mivel EU-szerte felveszik az adatokat, ezért nemzetközi összehasonlításra is alkalmas lesz.

 

Fotó: Vémi Zoltán

A felmérés eszközöket vizsgál, ingatlanokat, járműveket, folyószámlákat, kötvényeket, befektetési eszközöket, másrészt a hiteleket és egyéb tartozásokat is figyelembe veszi. Ezek alapján a háztartás egyensúlyi viszonyáról is képet kapunk. Nemcsak a tényleges adatokat vizsgálják, hanem a háztartás érzetét is, ami sok esetben eltér a valós adatoktól. Magyar sajátosság, hogy a nyugdíj célú megtakarításokkal kapcsolatos kérdéseket is feltesznek.

Az adatok felvételét az Európai Központi Bank (EKB) szervezi, a mostani felmérés már a harmadik kör lesz, Magyarországon most másodszorra vizsgálják a jövedelmi viszonyokat a „Miből élünk?” keretein belül.

Az előző, 2014-es felmérésből többek között kiderült, hogy tízből kilenc háztartásnak volt legalább egy eszköze, ami jellemzően a saját lakóingatlant jelentette. A legalább egyféle pénzügyi eszközzel rendelkezők aránya 83 százalék volt, ezek közül a folyószámla a leginkább jellemző. Hitellel viszont csak a családok 37 százaléka bírt, ami az európai átlagnál alacsonyabb arány. A legnagyobb vagyona a közép-magyarországi régióban élőknek volt, az itt élők közel 23 millió forinttal rendelkeztek. Három éve a háztartások negyede tudott megtakarítani, mivel nekik volt magasabb a jövedelmük, mint a kiadásaik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.