Jelentős infrastrukturális fejlesztések várhatók a következő években a Liget-projekt nyomán, ami az érintett járatok megújítását és kapacitásának bővítését egyaránt jelenti – válaszolta megkeresésünkre a Liget Zrt. sajtóosztálya. (Lényeges, hogy a Liget Projekthez kapcsolódó kisföldalatti rekonstrukció a főváros kivitelezésében valósul meg.) A Liget Budapest, amely Baán László projektvezető miniszteri biztos lapunknak adott korábbi nyilatkozata szerint a romkocsmanegyedhez hasonlóan önálló márka lehet a jövőben, a mostani 4,5 millióhoz képest várhatóan akár 6,2 millió látogatót vonz majd. Ezt a látogatótömeget a közlekedési hálózatnak is ki kell tudnia szolgálni. A nyilvánosságra hozott tervezett átalakítások között ezért például a Városligeten belüli tömegközlekedés megoldására elektromosbusz-járat indítása, biciklisávok létrehozása, az eddigi négy mellé hat további Bubi-állomás telepítése is szerepel. Emellett újratervezhetik a P+R funkciókat a kapacitásbővítés jegyében, ami elsősorban a magyar látogatók számára lehet megoldás, hiszen a hazánkba többnyire repülővel érkező turisták a közösségi közlekedést veszik igénybe.
Mindezek mellett a közösségi vonalakon a kapacitás bővítése várható, és az új intézményekhez igazítottan alakíthatják át a megállókat. Új buszsávokkal, forgalomtechnikai megoldásokkal biztosítanák a közösségi közlekedés elsőbbségét. A 74, 75 és 79-es trolibuszok a liget helyett a Dózsa György úton mennek majd végig, ez részben már meg is valósult. A Liget Zrt. tájékoztatása szerint mindezek mellett felújítják és bővítik a kisföldalattit, csökkentik a követési időt és hosszabb szerelvényeket állítanak forgalomba, továbbá egy új megállót építenek a Hungária körúton, amely az 1-es villamossal való kapcsolatot segíti.
A közösségi közlekedés átalakításáról konkrétumokat egyelőre nem árult el a Liget Zrt., ezért megpróbáltunk utánajárni, hogy a felvetett járatsűrítések vajon mennyire tudják kiszolgálni a megnövekedett forgalmat. A Városligetet a belváros irányából egy kötött pályás járművel, az 1-es metróval, azaz a kisföldalattival lehet megközelíteni. „Ennek kihasználtsága a csúcsforgalmi órákban százszázalékos, illetve a feletti, ami azt jelenti, hogy utaslemaradás is előfordul – válaszolta kérdésünkre Bíró Endre, a Budapesti Metróért Egyesület (Bume) elnöke. – A vonal infrastrukturális és járműműszaki állapota nagyon rossz, vetekszik a 3-as vonal ismert állapotával. A járművek 1972-ben készültek a Ganz-Mávagban, és ez lényegében a Ganz által akkor gyártott közúti villamos áttervezése volt az adott körülmények közé. A pálya állapota is erősen leromlott a pénzhiány miatt elmaradó karbantartások következtében.”
A rekonstrukció során új állomás létesítése is tervben van a Hungária körútnál, ennek köszönhetően a múzeumokat könnyebben megközelíthetik majd a látogatók. A biztosítóberendezések cseréjével azonban legfeljebb 10-20 százalékos kapacitásbővítés érhető el a Bume szerint, de ezt a többletet szinte teljes egészében felemészti majd az új megálló kiszolgálása. Bíró Endre úgy vélekedett, hogy egy teljes átalakítás során érdemes lenne megfontolni a vonal meghosszabbítását a Csáktornya parkig. Ha más kötött pályás csatlakozást keresünk a környéken, akkor az 1-es villamossal is számolhatunk, amely ugyan nem közvetlen, de igazából csak rövid gyaloglást igénylő összeköttetést jelent a Városligethez. A budapestiek számára ez már most is kedvelt módja a terület megközelítésének, a belváros felől érkező turistáknak azonban nem jó alternatíva, mert nem átszeli, hanem egyfajta körvasútként öleli körbe a belvárost, a legtöbb részén nem halad át.
A fővárosi trolihálózat jelentős része viszont érinti a Városligetet, ráadásul a belváros egyes részeit köti össze vele, így kiváló megközelítési lehetőséget biztosít a turistáknak is. A járatok sűrítése tervben van, igaz, a nagyobb kapacitás eléréséhez érdemes lenne csuklós trolikat forgalomba állítani. Ahol eddig ez nem történt meg (70-es, 74-es járatok), ott új járművek beszerzésére lenne szükség. A 30-as buszcsalád (30, 30A, 20E) fejlesztése is tervben van a Liget Zrt. szerint. Mivel ezeknek a járatoknak nem sűrű a követési idejük, így jóval több utast lehetne szállítani további buszok üzembe helyezésével. Mind a trolik, mind az autóbuszok akadálymentes közlekedését, gyorsítását segítik a tervek szerint kialakítandó újabb buszsávok is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.