Egyelőre nem rajzolódott ki egyértelmű tendencia a rövid távú lakáskiadás szabályozásának jövőjével kapcsolatban. A legfontosabb jogszabályi, jogalkalmazási trendek részben ösztönzik a rövid távú lakáskiadást, egyes új rendelkezések viszont a visszaszorításának az irányába mutatnak.
Jövő év januárjától jelentős mértékben könnyíti az Országgyűlés az Airbnb szolgáltatást (hivatalosan egyéb szálláshely-szolgáltatást) nyújtó magánszemélyek adóterheit, miután bérbe adott szobánként évente fix összegű, 38 400 forintnyi adót, illetve szja-előleget kell fizetniük.
Ez a lehetőség eddig csak akkor volt igénybe vehető, ha legfeljebb egy lakásban és azon belül legfeljebb nyolc szobában történt az egyéb szálláshely-szolgáltatási tevékenység. Az Országgyűlés részére benyújtott javaslatcsomag szerint a tételes átalányadózás választásának lehetősége viszont már három lakás rövid távú bérbeadása esetén is fennállna (változatlan, azaz legfeljebb nyolc szobaszámmal)
– mondta a Világgazdaság megkeresésére Bacskó László ügyvéd, adójogász. Hozzátette: a jogszabályváltozás lényegében az szja-törvény egyetlen szavát érinti, az „egy” helyett a „három” kerül a szövegbe.
Bacskó a törvénytervezet kapcsán rámutatott, hogy példaként egy belvárosi lakás szerepel. Ha egy belvárosi szobával a tulajdonos havonta 300 ezer forintot tud keresni, azzal 3,6 millió forint bevételre tehet szert egy évben. „Ha ezen összeg után 38 400 forint adót kell lerónia a tulajdonosnak, akkor ez az adókulcs alig haladja meg az éves árbevétel 1 százalékát, ami elenyésző adóterhet jelent bármilyen más megoldáshoz képest” – fűzte hozzá a szakember. Tételes átalányadózást viszont csak akkor választhat a magánszemély, ha az ingatlan a saját tulajdonát képezi, illetve ha azon haszonélvezeti joggal rendelkezik. Nem élhet tehát ezzel a lehetőséggel az, aki bérelt lakásában szeretne a költségei csökkentése érdekében szobát rövid távra kiadni. Az átalányadózás további feltétele, hogy a bérbeadás éves szinten maximum 90 nap lehet ugyanazon bérlő esetében.
Schumicky Balázs, a Magyar ApartmanKiadók Egyesületének (MAKE) elnöke hangsúlyozta, nagyon fontos, hogy az alanyi áfamentesség határa 2018-ban továbbra is évi 8 millió forint marad. Azaz hiába tűnik kedvező változásnak, hogy jövőre már nem egy, hanem akár három ingatlan esetében is lehet választani a tételes átalányadózást, ha az egyéb szálláshely-szolgáltató bevétele meghaladja az évi 8 millió forintot, onnantól kezdve 18 százalékos áfát fizet a tevékenysége után. Mivel ezt a határt két, az átlagosnál jobb minőségű, vagy három átlagos minőségű és árú lakással el lehet érni Budapesten, ahol szinte egész évben szezon van, ez elsősorban a vidéki egyéb szálláshelyeknek jelent óriási adminisztrációs könnyítést, amelyek a rövidebb szezon miatt még három ingatlan üzemeltetése esetén sem mindig érik el a nyolcmilliós áfamentességi plafont.
Budapesten ez a fajta üzleti tevékenység elsősorban keresetkiegészítésre szolgál sok családnak, akik egy-egy örökölt vagy befektetésként vásárolt lakást adnak ki, nincs a tulajdonukban sok kiadó lakás – érvel Schumicky Balázs.
Varga Mihály pénzügyminiszter éppen a napokban jelentette be: az EU engedélyét kérik, hogy az alanyi áfamentesség határa 2019-től 12 millió forint legyen. Ez, ha megvalósul, több tízezer kisvállalkozónak, köztük a szálláshelykiadóknak is újabb könnyebbséget jelenthet.
A kedvezőnek tűnő jövő évi szabályozás mellett – vagy éppen annak ellenére – az elmúlt időszakban több budapesti kerület döntött úgy, hogy a saját adminisztrációs eszközeivel nehezíti meg az egyéb szálláshelykiadást. Így az V. és a VIII. kerületben már csak rendkívüli nehézségek árán lehet új egyéb szálláshelyet bejelenteni, a VII. kerület népszavazásra viszi a bulinegyed ügyét, és úgy hírlik, a VI. kerület sem marad tétlen. A MAKE attól tart, hogy a szabályozási szigorítások a feketén történő szálláshelykiadást fogják elősegíteni, ami senkinek sem érdeke.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, Könnyid László megkeresésünkre elmondta:
a vendégek oldaláról is fontos megvizsgálni a helyzetet, mert – miközben a sharing economy létjogosultságát senki sem vitatja – többek között fogyasztóvédelmi szempontból is nehéz kérdéseket vet fel.
A szállodaszakma a versenyjogi esélyegyenlőséget szorgalmazza, az adózási környezet kialakítása ugyanis nyilvánvalóan politikai kérdés is volt és lesz is. De az, hogy a tűzbiztonsági előírásokat, a balesetvédelmi szabályokat és a többi, a szállodákra vonatkozó kötelezettséget a vendégek érdekében a lakáshotelezőkkel is betartassák, csak addig tűnhet ellehetetlenítésnek, amíg az élet nem igazolja a szükségességét. A rövid távú lakáskiadás teljes transzparenciájára az országmarketing alapjául szolgáló statisztika hitelessége miatt is szükség van – érvelnek a szállodaiparban.
Az átalányadózás a jogász szerint mindenesetre egyszerűsége révén a magánbefektetők körében a „fehéredést” fogja elősegíteni, miközben az üzleti vállalkozások között továbbra is lesznek ügyeskedők, akik az átalányadózás ernyője alá igyekeznek majd bekerülni.
Bécsben a turisztikai törvény szigorításával az adóelkerülő szállásadók büntetése 420 euróról 2100 euróra emelkedett. A könnyebb nyomon követhetőség érdekében pedig az online platformok kötelesek jelenteni a város felé regisztrált magánszállásaikat, így Bécs ellenőrizni tudja, hogy a szállásadók befizették-e a rájuk kötelező 2,5-2,8 százalékos idegenforgalmi adót. Az Airbnb viszont adatvédelmi aggályokra hivatkozva maga akarja behajtani az adót, amit aztán Bécs városának továbbutalna. A konszern 2014 óta több mint 200 nagyvárossal kötött hasonló adózási megállapodást. Egészen más a helyzet például a spanyol Baleár-szigeteken (Mallorca, Ibiza, Menorca, Formentera), ahol tiltják, hogy magánszemélyek lakáshotelként hasznosítsák ingatlanjaikat. Akit ezen érnek, akár 40 ezer eurós (12 millió forintos) büntetést is kaphat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.