A McKinsey&Company kutatásai alapján öt különböző ok különböztethető meg, amelyek miatt nagyobb egy ország növekedése, és amik miatt hatékonyabban működnek azok cégei. Ilyen tényező például a hatékonyság folyamatos növelése, a szektorokon belüli hatékonyság, a szolgáltató szektor hatékonysága, a piaci verseny növekedése, illetve az adott gazdaság nemzetközi kapcsolódása.
„Ahhoz, hogy a különböző szektorok minél jobban tudjanak fejlődni, szükség van a versenyre” – hangsúlyozta Jánoskuti Levente, a McKinsey&Company partnere. Példaként a WalMart innovatív üzleti modelljét, és magasabb termelékenységét emelte ki – az amerikai cég vezette be először az elektronikus árukészletezést, messze megelőzve versenytársaikat. Ezzel rákényszerítette a versenytársait, hogy kövessék az üzleti modelljét, vagy hagyják el a piacot – tette hozzá. A cég piaci részesedése 1987 és 1999 között 9 százalékról 30 százalékra ugrott. Kiemelte, hogy a sikeres versenyzők húzzák magukkal az egész iparágat.
A multinacionális cégek mindenhol többet adnak hozzá a munkatermelékenységhez, mint a többi vállalkozás – fogalmazott Jánoskuti Levente. Szerinte emiatt is kulcskérdés, hogy ezeket a vállalatokat hogyan tudjuk bevonzani az adott országba. Elmondta, hogy a nemzetközi működőtőke sikeres vonzásának három fő alapelve van: vonzó értékajánlat a befektetőknek, a befektetők proaktív megkeresése, valamint a hatékony végrehajtás után a követés és a szolgáltatásnyújtás.
A munkahatékonyság általában együtt jár a munkahelyteremtéssel, ami egy nagyon sikeres vállalati szektor alapját jelentheti – mondta a szakember. Szerinte a szektor hatékonysága fontosabb, mint az összetétele. Előadásában kiemelte a szolgáltató szektor fontosságát, hiszen ahogy egyre fejlettebb egy gazdaság, annak annál nagyobb részét teszi ki az adott nemzetgazdaságon belül a szolgáltató szektor. A piaci verseny növelése minden szektorban meghatározó. Szintén fontos a nemzetközi kapcsolódás: hiszen azokat a multikat, amelyek egy ország gazdaságát fel tudják pörgetni, nagyon fontos, hogy az adott országok hogyan tudják „megszerezni”. Mert általuk az egész vállalati szektor sikeresebben tud működni – tette hozzá a McKinsey&Company partnere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.