Hol tartunk a digitális felzárkózásban? Ez hogyan mérhető?
Vannak olyan nemzetközi összehasonlítást is lehetővé tevő, hosszú évek óta ugyanazzal a módszertannal végzett kutatások, amelyek egy adott ország digitális fejlettségét mutatják. Ezek közül hármat emelnék ki, amelyeket a világon mindenhol elfogadnak: az OECD digitális fejlettség összehasonlítására alkalmas felmérését, a DESI indexet, amely az Európai Unió országainak digitális fejlettségét méri, valamint az OpenSignal mobilinternettel kapcsolatos felmérését. Ezek alapján összességében Magyarország az évtized elején a közepesen fejlett országok mögött állt.
Milyen országokkal voltunk azonos szinten?
A DESI index szerint a közép-európai országok szerepeltek hasonlóan, Magyarország az uniós rangsor harmadik harmadában volt. Nagyjából minden felmérés a középmezőny végére, a gyengén fejlett, lassabban felzárkózó országok közé helyezte hazánkat. Az elmúlt két évben változott a helyzet, így Magyarország 2020-ig a már látható fejlesztéseknek köszönhetően odaér a középmezőny élére vagy az élmezőny végére.
Az uniós rangsorban ez mit jelent?
Az Európai Unión belül Magyarország az első tíz ország között lesz. Az infrastruktúra fejlettségét tekintve – a mobilinternet lefedettsége és adatátvitelének sebessége alapján – a világ harmadik-negyedik legfejlettebb hálózata vagyunk már három éve. A fejlesztések nem lassulnak, sőt ugyanolyan lendülettel folytatódnak: zajlik a Szupergyors internet program, a jövő év végéig befejeződnek a 4G-fejlesztések, ezután az 5G technológiát is az elsők között szeretnénk alkalmazni. Infrastrukturális fejlettségünk abszolút az élmezőnybe emelt minket, a többi mutatót tekintve pedig az élmezőny végére jöhetünk fel, ami nagy előrelépés.
Miért tartották fontosnak az internet-előfizetés áfájának csökkentését?
Két év alatt két lépésben 27-ről 5 százalékra csökken az áfakulcs. Ez mintegy 17-18 százalékos nettó árcsökkenés, ami igen jelentős, hiszen majdnem az ötödével kell kevesebbet fizetni. Az adócsökkentéssel 2018. január 1-jétől Magyarországon lesz a legalacsonyabb az internetezés áfakulcsának mértéke az Európai Unió tagállamai között. Ez azért fontos, mert így többen hozzáférhetnek ehhez a szolgáltatáshoz is.
Korábban arról beszélt, hogy 2019-re az emberek 85 százaléka lehet rendszeres internetfelhasználó. Ez reális cél?
A rendszeres internetfelhasználók aránya 2016 elején 72 százalék volt, ami az idei év végére az uniós átlagra, 78-79 százalékra nőtt. Az internethasználatot alapvetően három-négy dolog határozza meg: a digitális infrastruktúra, az internet ára, azaz a hozzáférhetőség. Fontos a megfelelő kompetencia is, amivel az internet által kínált lehetőségek kihasználhatók – a ma nem internetezők között ez a legnagyobb visszatartó erő. Az online tartalmak már nemcsak a híreket, a szórakozást jelentik, hanem az e-közigazgatás vagy az e-kereskedelem szolgáltatásait is. 2015 végén még merész célokat tűzött ki a kormány a Digitális jólét programmal, de mivel mindegyik területen komoly fejlesztések indultak el, szerintem abszolút reális célkitűzés, hogy a polgárok 85 százaléka rendszeres internetfelhasználóvá válik 2019-re.
A digitális felzárkózás mennyivel tud hozzájárulni az exportteljesítményhez?
A Külgazdasági és Külügyminisztérium 2014 óta a hagyományos diplomáciai, a biztonságpolitikai, valamint az EU-integráció és a szomszédságpolitika kérdéseit nem alulbecsülve külgazdaság-orientált diplomáciát folytat. Három éve minden év rekordot hoz a Magyarországra érkező külföldi befektetések és az exportteljesítmény növekedése tekintetében. A fenntartható növekedési pályán lévő gazdaságot és a rekordokat elérő külgazdasági teljesítményt, azaz az exportteljesítményt már nemzetközi szinten is elismerik. Nemzetgazdasági szinten pedig eleve nem jelentéktelen súlyt tölt be a digitális gazdaság.
Ez mekkora részt hasít ki a teljes GDP-ből?
Magyarországon a digitális gazdaság a hozzáadott értéket nézve 20 százalékot tesz ki . Emellett a hazai munkavállalók 15 százaléka, több mint 600 ezer ember ebben az ágazatban dolgozik. A hagyományos ágazatok már felültek a magyar exportteljesítmény hullámára. A digitális gazdaságot ebben még segíteni kell konkrét gazdasági döntéseket támogató információkkal és külgazdasági lépésekkel, valamint meg kell nézni, hogy export tekintetében milyen magyarországi termékek és szolgáltatások jöhetnek szóba. A digitális gazdaság már 2017-ben is a korábbinál nagyobb mértékben tud hozzájárulni az exportteljesítmény növekedéséhez, 2018–2019-ben pedig még dinamikusabb növekedés lesz tapasztalható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.