BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Orientációs felmérés előzi meg a képzést

A jövőben a képzéseket egy orientáló felmérés előzheti meg, amely segítheti a munkaerőpiacon történő érvényesülést. A szakképzési törvény módosítása rövid ciklusú képzésekkel is számol.

A kormány célja, hogy a szakképzésben és a felnőttképzésben jobban érvényesüljenek a gazdaság igényei, ezért az Országgyűlés a minap e szakterületekhez kapcsolódó törvénymódosítást fogadott el, és a további végrehajtási rendeletek is hamarosan elkészülnek. A felnőttképzési módosítás rövid ciklusú képzés bevezetését is tartalmazza, célcsoportja pedig a közfoglalkoztatottakra is kiterjed a hasznos tudás megszerzése, ezáltal a munkaerőpiacon való elhelyezkedés érdekében – mondta a Világgazdaságnak Pölöskei Gáborné, a Nemzetgazdasági Minisztérium szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára.

A tervek szerint a képzéseket megelőzheti egy orientáló felmérés, tanácsadás, amely segítheti a munkaerőpiacon történő egyéni érvényesülést, és az adott vállalat versenyképességi szintjét is javíthatja.

Ezután lehet megállapítani, hogy az egyének számára melyik az a terület, ágazat, amely a legjobb lehetőséget nyújthatja egy ígéretes karrierhez. A felnőttképzéseket támogató pályázati programokat még célirányosabban szeretnék megvalósítani. A helyettes államtitkár szerint, ha egy ilyen jellegű speciális támogatás lesz a képzés előtt, akkor a képzésben részt vevők sikeresebben állhatnak helyt a munkaerőpiacon.

Orientációs felmérés segítheti a munkaerőpiaci érvényesülést
Fotó: Vémi Zoltán

A szakképzési szabályozás változásának egyik lényeges hatása, hogy a szakgimnáziumi képzés rugalmasabbá válik. Választhatók lesznek olyan ágazati tantárgyak, amelyek vonzóbbá teszik a szakgimnáziumokat. Pölöskei Gáborné úgy látja, hogy van, ahol a korábban bevezetett mellék-szakképesítések nagyon jók, és erősítik a fő szakképesítést, de fontos az, hogy legyen lehetőség arra is, hogy olyan más tantárgyak legyenek választhatók, amelyek a gyerekek jövője szempontjából fontosak. Például lehet, hogy valamely iskolában fizikából kell több órát tartani azért, mert esetleg több diák is gépészmérnök szeretne lenni. A módosult törvényi keretek között a lehetőség már megvan arra, hogy az iskolák maguk döntsék el, hogy a felszabadult óraszámokat milyen szakmai, illetve szakirányú ismeretekkel töltik majd ki. Miután a diákok a tizedik évfolyam után választhatnak, már a jövő tavasszal a tizedikesek elé tárnák a szakképzési lehetőségeket, így az új rendszer elemeivel az iskolák jövő szeptembertől élhetnek.

A duális gyakorlati képzés szoros kapocs a gazdaság és az iskolák között. Ezért fontos eredmény, hogy a duális gyakorlati képzés lehetőségei is bővültek a törvénymódosításnak köszönhetően. A helyettes államtitkár jelezte: most már a honvédelem, a pedagógia és a szociológia területe is bekapcsolódhat ebbe. A változások általános következménye, hogy több vállalat kapcsolódhat be a tanulószerződéses rendszerbe, csökken az ezzel kapcsolatos adminisztráció is. Megteremtődött annak a bázisa, hogy a gazdaság a tartalomfejlesztésbe is bele tudjon szólni, így valóban olyan fejlesztési irányok legyenek a tartalomban, amelyek megfelelnek a gazdaság igényének. Ezért hozták létre az ágazati készségtanácsok rendszerét is. Így a korábbiaknál hamarabb és célzottabban tudnak majd beépülni a szakmai elvárások a képzések tartalmába.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.