Jelentős, 3 százalékpontos eltérést becsült a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a tavalyi államháztartási hiányra: míg ugyanis a pénzforgalmi egyenleg GDP-arányosan 5 százalék, 1201 milliárd forint volt, addig az európai, ESA-módszertan szerint becsült érték 2 százalék körül alakulhatott. Ennek elsősorban az volt az oka, hogy az uniós forrásokat a kormány megelőlegezte a győztes pályázóknak.
Arra számítunk, hogy az utófinanszírozás szabálya értelmében az elkövetkező időszakban a költségvetésbe beérkeznek majd a hazánknak jogosan járó uniós források. Várakozásaink szerint idén és jövőre ez a bevétel megközelítheti a kétezermilliárd forintot
– válaszolta ezzel kapcsolatos kérdésünkre az NGM sajtóosztálya. A tájékoztatás szerint nagyjából ezermilliárd forint értékű uniós projektet előlegezett meg az állam 2017-ben, ez az ESA-módszertan szerint nem jelenhet meg a költségvetés hiányaként.
Az államadósságban a pénzforgalmi hiány jelenik meg ténylegesen, azt kell megfinanszírozni állampapírokból – magyarázta az eltérést Virovácz Péter, az ING Bank makrogazdasági elemzője. Ezzel szemben az ESA szerinti hiány inkább egy statisztikai kategória, amely a költségvetési folyamatokról ad képet, nem véletlen, hogy a maastrichti kritériumok között ez szerepel – tette hozzá.
A pénzforgalmi egyenleg szerinti hiány finanszírozásához jelentős összeg szükséges, de a 2017. január–novemberi időszakban a laza monetáris politikának köszönhetően mindössze 1,3 százalékkal nőttek a központi költségvetés kamatkiadásai a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, ami 14 milliárd forint pluszt jelent.
Hogy mikor folynak be az EU-s pénzek, az attól is függ, hogy a kormány milyen tempóban küldi ki a számlákat az Európai Bizottságnak – mondta kérdésünkre Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági elemzője. Szerinte a most megjelent különbség idén még nem tűnik el, ám a pályázatok nyerteseinek való utalások mellett már elkezdődnek a tényleges brüsszeli kifizetések is, amelyek ellensúlyozzák a 2018-as előlegeket, így a pénzforgalmi hiány kicsit javulhat. Ha mégsem jönne be az összeg, az növelné az eredményszemléletű hiányt, bár fontos megjegyezni, hogy minden évre túl van tervezve az EU-projektek kifizetése, így egy-egy nem teljesülő kifizetés még nem jelenti azt, hogy végleg elesünk az összegtől – tette hozzá az elemző.
Az adóhatóság bevételei a kormány által végrehajtott adócsökkentések ellenére nőttek, összességében 609 milliárd forinttal haladták meg a 2016-os szintet – válaszolta kérdésünkre az NGM sajtóosztálya. Ha a hatéves bér- és járulékmegállapodás hatását figyelembe vevő 2017. évi törvényi módosított előirányzathoz viszonyítunk, akkor azt látjuk, hogy teljesült az adóbevételi prognózis. A foglalkoztatással kapcsolatos adóbevételek 340 milliárd forinttal emelkedtek 2016-hoz képest, így a munkát terhelő adókból csaknem 7000 milliárd folyt be az államkasszába 2017-ben, ami az összes adóbevétel mintegy 50 százaléka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.