Az élelmiszerek ára 3,5 százalékkal emelkedett, ezen belül a tojás 39,4, a vaj, vajkrém 15,1, a tejtermékek 7,9, a kenyér 7,7, a kávé 5,6, a párizsi, kolbász 5,1, a sertéshús 5 százalékkal drágult 12 hónap alatt, 2016. decemberhez viszonyítva. A cukor ára 12,5, a baromfihúsé 11,8 százalékkal csökkent. A legnagyobb mértékben, átlagosan 6,8 százalékkal a szeszes italok, dohányáruk drágultak – írja jelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
A háztartási energia ára 1,6, ezen belül a tűzifáé 13,3, a palackos gázé 11,3 százalékkal magasabb lett, míg az elektromos energia, vezetékes gáz és távfűtés ára nem változott. A szolgáltatások ára átlagosan 1,1, az egyéb cikkeké (gyógyszerek, járműüzemanyagok, illetve lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos, valamint kulturális cikkek) 0,8, ezen belül a járműüzemanyagoké 0,5 százalékkal emelkedett. A ruházkodási cikkekért 0,5 százalékkal többet, a tartós fogyasztási cikkekért 0,4 százalékkal kevesebbet kellett fizetni.
A jelentés szerint az élelmiszerek ára 0,1 százalékkal emelkedett, ezen belül a tojás 19,3, a friss zöldség 6,0, a tej 2,0 százalékkal drágult, míg a friss hazai és déligyümölcs 6,4, a cukor 4,8, a liszt 2,8 százalékkal kevesebbe került egy hónap alatt, 2017. novemberhez viszonyítva. A fogyasztási főcsoportok közül a legnagyobb mértékben, 0,3 százalékkal a szolgáltatások ára nőtt. A háztartási energia 0,2 százalékkal drágult, ezen belül a tűzifa 1,3 százalékkal. A tartós fogyasztási cikkek és a szeszes italok, dohányáruk ára egyaránt 0,1, a ruházkodási cikkeké 0,2 százalékkal mérséklődött. Az egyéb cikkek ára 0,4 százalékkal csökkent, ezen belül a járműüzemanyagoké 1,2 százalékkal.
A fogyasztói árak átlagosan 2,4 százalékkal emelkedtek, ezen belül az élelmiszerekért 2,8 százalékkal többet kellett fizetni tavaly az előző évhez képest. A legnagyobb mértékben, 4,8 százalékkal a szeszes italok, dohányáruk drágultak. Az egyéb cikkek ára átlagosan 3,6, a szolgáltatásoké 1,5, a háztartási energiáé 0,8, a ruházkodási cikkeké 0,5 százalékkal emelkedett. A tartós fogyasztási cikkekért 0,3 százalékkal kevesebbet kellett fizetni – írja a KSH.
„Az infláció lassulása két tételhez vezethető vissza. Az erős bázishatás miatt az üzemanyag áremelkedésében visszaesést tapasztalhatunk. E termékkör esetében az elmúlt 15 hónap második legalacsonyabb számát regisztrálhattuk: 0,5 százalékkal növekedtek az árak év/év. A tartós fogyasztási cikkek ára 0,4 százalékkal csökkent éves bázison. Ez vélhetően a decemberi szokásosnál erősebb leárazásoknak volt köszönhető” – kommentálta a KSH adatait Virovácz Péter, az ING Bank elemzője. Hozzátette ezt ellensúlyozta, hogy a szolgáltatások esetében megállt az infláció lassulása, sőt enyhe erősödés volt tapasztalható. E kettő eredője felelős a változatlan maginflációért.
Az elemző szerint összességében a két fő inflációs mutató még mindig jelentősen elmarad a jegybanki céltól. Az ING Bank várakozásai szerint 2018-ban az inflációs nyomás bár erősödhet, így is cél alatt marad: 2,7 százalék lehet. Mindezek alapján nem gondoljuk, hogy változna az Magyar Nemzeti Bank (MNB) laza monetáris politikája – fűzte hozzá Virovácz.
Hasonló képpen vélekedik az adatok kapcsán Nyeste Orsolya, az Erste vezető makrogazdasági elemzője, aki szerint összességében a legfrissebb adatok – bár némileg alacsonyabbak lettek a vártnál – nem írják felül az Erste inflációs előrejelzéseit. „Az idei évben továbbra is egy lassú, fokozatos emelkedésre számítunk az inflációban. A teljes index visszafogott emelkedését támogatja az Európából importált alacsony infláció, illetve a kormányzati áfacsökkentések. A lassú emelkedés eredményeképpen azonban az infláció az év második felében feltehetően tartósan is eléri majd a jegybank 3 százalékos középtávú célját” – jelentette ki az elemző.
Szerinte a fenti adatok várhatóan nem változtatnak a hazai monetáris politikán: az MNB monetáris politikájának általában vett laza irányultsága továbbra is megmarad. Az Erste előrejelzése szerint a bankközi kamatok 2018 végéig nem változnak, 2019 végére pedig kismértékben emelkedhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.