A tárcavezető jelezte: az emberek 17 százaléka semmilyen pénzintézettel nem áll kapcsolatban, Svédországban ez 0,5 százalék, tehát van még hová növekedni. A jelzáloghitelt felvevő emberek 30 százaléka 2008-ban nem volt tisztában azzal, hogy mit jelent az, ha a lakására veszi fel a jelzálogot.
Varga Mihály utalt arra, hogy a kormány 2017 decemberében egy 7 éves, pénzügyi tudatosságot növelő stratégiai programot fogadott el.
A cél az, hogy a lakosság ne hozzon kockázatos döntéseket, mérsékeljék a magyarok pénzügyi tájékozatlanságát, és érjék el azt az ominózus 17 százalékot is, amelynek nincs kapcsolata most pénzügyi közvetítővel.
A megfelelően képzett fogyasztó nem lesz csalódott, jó döntéseket hoz, így javul a gazdasági-társadalmi stabilitás. A miniszter jelezte: törekvés, hogy emelkedjen a pénzügyi tudatosság szintje. Reményei szerint szeptembertől már az alaptanterv része lesz a pénzügyi ismeretek tantárgy. A tárca célja, hogy a háztartások kiadásaikról, bevételeikről költségvetést készítsenek, és hosszú távú pénzügyi terveik legyenek.
Windisch László, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke azt mondta:
a pénzügyi tudatosság növelésért tanárokat képeznek, egyetemistáknak ötletpályázatok írtak ki. A jegybank áruházláncokkal kötött együttműködést, így reklámfelületeiken az áruhitelek felvételeinek részleteire is felhívják a figyelmet.
Áruházakba ki is települnek jegybanki szakértők, így az érdeklődők helyben kérdezhetnek pénzügyi konstrukciókról. Emellett nagyvállalatoknál – például a Volánbusz és a Magyar Posta –, szakmai napot is tartanak.
Az alelnök megjegyezte: Pénzügyi navigátor című kiadványt jelentettek meg, ami 40 részből áll, közérthetően írják le ebben az egyes konstrukciók tartalmát, fogalmakat, például a nyugdíj előtakarékossági számlát. Az idén országos lefedettsége lesz a pénzügyi tanácsadói irodahálózatnak. A minősített fogyasztóbarát lakáshitel védjegy révén pedig összehasonlíthatóak a különböző pénzintézetek jelzáloghitelei.
Warvasovszky Tihamér, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) alelnöke kijelentette:
felmérések szerint a felnőtt lakosság 25 százaléka készít családi költségvetést, 47 százalékának van pénzügyi terve. Míg 2010-ben a megkérdezettek fele semmilyen tartalékkal nem rendelkezett, addig most 3 havi fizetése van rendkívüli kiadásokra.
A számvevőszék az elmúlt években 73 ezer középiskoláshoz és 15 ezer felnőtthöz jutott el a pénzügyi kultúrát fejlesztő programjaival, például a 30 órás pénzügy-közpénzügyi projektjével. Az ÁSZ felmérése szerint a diákok 73,3 százalékának van megtakarítása, 78 százalékuk pedig jövőbeni tervekkel is bír. A számvevőszék honlapján látható kisfilm sorozatban pénzügyi fogalmakat magyaráznak el.
A Magyar Bankszövetség főtitkára, Kovács Levente azt mondta: ahol bank van, ott jövő van. A bankszövetség ismeretterjesztő programokkal, tankönyvekkel is hozzájárul ahhoz, hogy fejlődjön Magyarországon a pénzügyi kultúra. A Fintelligence programban is részt vesznek, néhány hete Fintelligence pénzügyi oktatási centrumot adtak át a Miskolci Egyetemen. A Magyar Bankszövetség a Pénziránytű Alapítvány egyik alapítója, amely 2008 szeptemberében jött létre, hogy a hatóságokkal, civil szervezetekkel és piaci szereplőkkel együttműködve pénzügyi tudatosságot fejlesztő programokat dolgozzon ki és valósítson meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.