Ha megszűnik a vámunió, az uniós tagállamok közül Németország veszítheti a legtöbbet a Brexit miatt, a német vállalatok közül pedig különösen súlyosan érintettek lesznek az autógyártók, amelyek a becsült 9 milliárd eurós veszteség egyharmadát viselnék – tűnik ki az Oliver Wyman globális vállalati tanácsadó cég és a Clifford Chance, a világ egyik legnagyobb vállalati jogi tanácsadó cégcsoportja által készített tanulmányból.
Ha a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszerét kell alkalmazni a Nagy-Britannia és az Európai Unió között kereskedelemben, akkor tarifális és nem tarifális akadályok is életbe léphetnek, beleértve az engedélyezési eljárásokat vagy a határokon való esetlegesen hosszabb várakozást. Természetesen ezek a nem tarifális akadályok is költséget jelentenek a vállalatoknak.
A Nagy-Britannia nélküli Európai Unióban a vállalatokat 37 milliárd, míg a brit vállalatokat 32 milliárd eurós költség sújtaná vámunió nélkül.
Michel Barnier, az Európai Bizottság Brexit-ügyi főtárgyalója februári londoni látogatásán jelezte, hogy óhatatlanul vámjellegű és egyéb akadályok emelkednek Nagy-Britannia és az Európai Unió évi 640 milliárd euró értékű kétoldalú kereskedelmi forgalma elé, ha a brit kormány ragaszkodik ahhoz az álláspontjához, hogy a brit EU-tagság megszűnése után kivonul az EU egységes belső piacáról és vámuniójából is.
A német és a brit iparszövetség egybehangzóan amellett érvel, hogy maradjon fent a vámunió Nagy-Britannia és az EU között.
Joachim Lang, a német iparvállalatok szakmai képviseleti szervezetének elnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lapnak nyilatkozva rámutatott, hogy politikai szempontból nézve egy szabadkereskedelmi megállapodás jóval realisztikusabbnak tűnik, de nem kellene elvetni a vámunió gondolatát, mert gazdasági szempontokból nézve egy szabadkereskedelmi megállapodás nem segít teljes körűen.
Nagy-Britannia a tervek szerint 2019 márciusában lép ki az Európai Unióból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.