BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trump a szokásos taktikáját veti be

Kivárnak a befektetők, hátha Donald Trump az autóimportvámok esetében is éppúgy visszatáncol majd, mint a Kínával szembeni kereskedelmi háborúban.

A kereskedelmi vitákban Donald Trumpra leginkább az a közmondás illik, mely szerint az ugatós kutya nem harap. Ezt megtanulták az elmúlt másfél évben a befektetők is, így aztán nem okozott különösebb felfordulást a tőzsdéken, hogy gyakorlatilag importvámmal fenyegette meg a külföldi autógyártókat.

A csütörtöki hirtelen riadalom után pénteken már emelkedtek a leginkább érintett európai gyártók részvényei. Egy Wall Street-i elemző szerint

Trump a lépéssel csak el akarja terelni a figyelmet a Kínával folytatott kereskedelmi tárgyalásról, és fel kívánja gyorsítani az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) átdolgozását.

„Trump forgatókönyve mindig ugyanaz: éreztesd a másik féllel, hogy sokat veszíthet, ha nem tudtok megegyezni. Úgy véljük, a lépés katalizátorként szolgálhat a NAFTA-tárgyalásokon, és végeredményben nem vezetik be ezeket a vámokat” – idézte a CNBC Ed Millst, a Raymond James elemzőjét. A Trump-kormányzat név nélkül nyilatkozó illetékese is megerősítette a Reutersnek, hogy a bejelentés célja részben az volt, hogy nyomást gyakoroljanak Mexikóra és Kanadára.

Fotó: AFP

A NAFTA-tárgyalások épp az autóiparral kapcsolatos viták miatt feneklettek meg, s Trump taktikája működni látszik, mert Mexikó több engedményre is hajlandó. Az Egyesült Államok például azt követeli, hogy

az országba behozott alkatrészek 40 százalékát olyan gyárakban állítsák elő, ahol az órabér meghaladja a 16 dollárt (4400 forint).

Mexikó 20 százalékot ajánl. Washington emellett azt akarja, hogy az Észak-Amerikában gyártott gépjárművek alkatrészeinek 75 százaléka származzon a térségből; Mexikó már hajlandó elmenni 70 százalékig.

Az idő viszont sürget, mert Mexikóban elnökválasztást tartanak július 1-jén. Ildefonso Guajardo mexikói ipari miniszter szerint alig 40 százalék esély van arra, hogy addigra sikerüljön megállapodni. A toronymagasan legesélyesebb elnökjelölt, a baloldali Andrés Manuel López Obrador ugyan igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy megválasztása után tiszteletben fog tartani egy esetleges egyezséget, de közben élesen bírálja Trumpot és politikáját.

Ha a kormányzat végül mégis kiveti a kiszivárgott hírek szerint 25 százalékos vámot az autó- és alkatrészimportra, ám a NAFTA miatt kikerül az intézkedés hatálya alól a két legfőbb partner, Kanada és Mexikó,

akkor Németország és Japán lesz a legnagyobb vesztes.

Japán 40 milliárd, Németország 20 milliárd dollár értékben exportált tavaly autót az Egyesült Államokba. A leghatalmasabb csapást a Volkswagen, a világ legnagyobb gyártója szenvedheti el, mivel az Egyesült Államokban eladott járműveinek 45 százaléka nemzetközi gyárakból származik. A CNN becslései szerint 281 ezer darab autójára vethetnek ki vámot, ha a Mexikóban gyártottakat nem számítják.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.