Míg korábban válogatni lehetett a munkaerőpiacon a jelentkezők között, ma jellemzően keresni kell a megfelelő munkaerőt, egyre inkább fel kell építeni azt az eszközrendszert, amellyel be tudják vonzani a termeléshez szükséges munkavállalókat a cégek. Egyértelműen versenyképességi faktorrá vált, hogy az egyes vállalkozások mennyire jók a munkaerő megszerzésében és megtartásában – mondta Pankucsi Zoltán, a Deloitte igazgatója. A szakember emlékeztetett, hogy bár a kormányzat számos intézkedéssel igyekszik támogatni a vállalkozásokat, hogy versenyképesebbé váljanak a munkaerőpiacon – a munkahelyvédelmi akció 2013 óta 600 milliárd forintos megtakarítást eredményezett a cégeknél, és 900 ezer munkavállalót érintett, a szociális hozzájárulási adó hat év alatt a 2016-os szint kevesebb mint felére csökken –, alapvetően a cégek odafigyelésén múlik, hogy a rendelkezésre álló eszközrendszert milyen módon használják ki.
A kormányzat számos olyan intézkedést tett, amely abban segít, hogy a távolabb lakó munkavállalókat is foglalkoztatni tudják. Bővülő kedvezmények segítik az ingázó dolgozók munkába járását vagy épp a dolgozók lakhatásának támogatását. E téren ugyanakkor még további lépéseket látnának szükségesnek a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának tanácsadói. Érdemes lenne további kedvezményekkel támogatni a távolról érkezők rendszeres utaztatását (buszoztatását) tetemes költséggel vállaló cégeket, illetve módot kellene adni arra, hogy munkásszállásnak minősíthessenek olyan helyeket is, ahol – a 21. század elvárásainak megfelelően – minden dolgozónak saját hálószobája van.
Csépai Martin, a Deloitte HR-tanácsadási vezetője szerint felmérésük azt mutatja, hogy a cégek alkalmazottainak 50-60 százaléka lojális a cégéhez, és stabil, tervezhető munkaerő. Ugyanakkor ma már nagyjából 20 százalékra tehető a fizikai munkások azon köre, akik vándorolnak – ők azok, akiket akár a gyárkapuban is el lehet csábítani néhány ezer forinttal magasabb ajánlattal, és másnap már nem mennek be dolgozni.
A teljes cikket a pénteki Világgazdaságban olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.