Az iparűzési adót 2014-ben 2 százalékról 1,8-re, majd idén januártól 1,6 százalékra csökkentették. Mi volt az önkormányzat célja ezzel a döntéssel?
A gazdaság a fejlődés motorja, igyekszünk minél vonzóbb környezetet teremteni a vállalkozások számára, és ösztönözni őket a növekedésre. Sokan megkérdőjelezték az első csökkentésnél a döntést, de minket igazolnak a számok: már a következő évben növekedett az adóbevétel, sőt azóta minden évben rekordot dönt. A vállalkozások tehát befektetésekre, fejlesztésekre fordították a kedvezményt. Most is arra számítunk, hogy nem okoz majd bevételkiesést az önkormányzatnak az idei adócsökkentés.
Tehát az újabb és újabb beruházásokban látja a város gazdasági növekedését?
Részben, de nem kizárólag, mivel nem csak az ipari beruházásokon múlik a város sikere. A gazdaság több szegmensére koncentrálunk, és fontos alap az a széles körű összefogás, amelyet a város a gazdaság szereplőivel, az egyetemmel, a magyar állammal és persze a győri lakosokkal kialakított. Fontos az oktatás, hogy olyan szakemberek álljanak rendelkezésre, akik aztán értékes tagjai lesznek a gazdaságnak. A másik, szintén lényeges tényező, hogy vonzó legyen a város, és ebbe beletartozik a kultúra, a sport, az infrastruktúra. Abban a városban, ahol jól érzik magukat az emberek, van közösségi élet, jó gazdasági eredményeket lehet elérni.
Győrben 1,5 százalékos a munkanélküliség, vagyis inkább munkaerőhiányról beszélhetünk. Hogyan orvosolják ezt a problémát?
Ma a munkaerőhiány valóban gondot okoz. Az autóipar köré települt cégek munkaerőigénye miatt a város oktatási rendszere is átalakult. Ezt évekkel ezelőtt a gazdasági szereplőkkel közösen gondolkozva valósítottuk meg, és igyekeztünk a diákokat a hiányszakmák felé terelni. A vállalatok maguk is részt vesznek az oktatásban. A munkaerőhiányban nyilván az osztrák határ közelsége is szerepet játszik, hiszen ott magasabbak a kereseti lehetőségek. Ez összetett probléma, a város több fórumon is keresi a megoldást, együttműködve a gazdasági szereplőkkel.
Mire költik a Modern várások program keretében elérhető több mint 130 milliárd forintot?
Számottevők a közlekedésfejlesztési beruházások, például a Győrt Dunaszerdahellyel összekötő útfejlesztés vagy a belvárosi közlekedés átalakítása, a vasútállomás és a buszpályaudvar átépítése, ami körülbelül 15-17 milliárd forintba kerül majd. Vannak emellett kulturális infrastruktúra-fejlesztési és turisztikai beruházások, mint a Győri Nemzeti Színház felújítása, állatkertbővítés, új hangversenyterem és konferencia-központ építése, a strand vízi élményparkká bővítése vagy a sporthotel felépítése. A lakosság számára fontos vállalás az új mentőállomás vagy a kórház melletti parkolólemez megvalósítása, melyekre 4 milliárd forintos keret áll rendelkezésre. De a város szempontjából ugyanilyen lényeges az egyetemfejlesztés is.
Nemrég megújult a reptér is, erre miért volt szükség?
A logisztika kulcsfontosságú egy olyan városban, ahol jelentős ipari termelés folyik, a cégeknek szükségük volt erre a fejlesztésre. A kétmilliárdos beruházás eredményeképp a meghosszabbított futópálya, a korszerűsített fénytechnika és a kapcsolódó bővítések lehetővé tették, hogy a reptér fogadjon Airbus A320 és Boeing–737 típusú gépeket is. A tulajdonosi kör 2013-ban bővült, az Audi 46 százalékos tulajdonnal rendelkezik a repülőtérben, az önkormányzaté 39 százalék, 15 pedig az államé. A személyi forgalom és a szállítmányozás terén is éreztük, hogy nagy szükség van fejlesztésre, a reptér forgalma folyamatosan nő. Hasonlóan fontos a Győr–Gönyű kikötő fejlesztése, az iparvágány bővítése, valamint az úthálózat folyamatos javítása.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.