Mennyire érzi gazdaságilag vonzónak Tatabányát?
Azt látom, hogy továbbra is vonzó a város, mivel kedvező a logisztikai elhelyezkedése, és képzett munkaerő is rendelkezésre áll. Azokban a városokban, amelyekben jól működő ipari park van, egyre nehezebb megfelelő számú szakképzett munkaerőt találni. Ez egy olyan helyzet, amelyre a cégeknek és az önkormányzatoknak közösen kell megoldást találniuk. Mi tavaly ősszel 600 millió forintos beruházással átadtunk egy kétszáz férőhelyes munkásszállót, amelyet kormányzati támogatás nélkül, önerőből valósítottunk meg. A szálló már most csaknem 80 százalékos kihasználtsággal működik.
A munkásszállón felül milyen intézkedésekkel próbálják megoldani a munkaerőhiányt?
Az önkormányzat kidolgozott néhány programot ennek kezelésére, az egyik ilyen a Tatabánya, ahol otthonra találsz nevet viseli, és több elemből épül fel. Része egy ösztöndíjrendszer, amellyel azokat a fiatalokat támogatjuk, akik valamilyen hiányszakmát tanulnak, hogy azokban szerezzenek végzettséget. Van egy stúdiumösztöndíjunk a felsőoktatásban tanulóknak és a középiskolások számára, és van egy cégekkel közös gyakornoki programunk, amely azt célozza, hogy a szakmai gyakorlatukat a helyi cégeknél teljesítsék a fiatalok. Ez utóbbit az adott vállalat és az önkormányzat közösen finanszírozza. Az ösztöndíj mértéke havonta 50 ezer forint, feltétel, hogy amennyi ideig a fiatal az ösztöndíjat kapja, a végzettség megszerzése után ugyanannyi ideig kell majd az adott cégnél dolgoznia. A programban intézmények, például a Szent Borbála kórház is részt vesz, nemcsak vállalkozások. Összességében száz fölötti az ösztöndíjprogramban részt vevők száma. Továbbá létezik egy Tatabánya hazavár elnevezésű programunk is, amely a fiatalok lakhatását, visszatelepülését és helyben maradását segíti. A programban ötéves határozott időre biztosítunk nekik bérlakást pályázat útján. Eddig harminc önkormányzati bérlakást tudtunk bevonni a programba. Emellett az elmúlt évben húsz lakást vásároltunk több mint 196 millió forintért, azokat a cégek által delegált dolgozók használhatják.
A városban elérhető képzések mennyire illeszkednek a cégek elvárásaihoz?
Azon dolgozunk a kormánnyal, hogy el tudjuk indítani az államilag finanszírozott műszaki felsőoktatást. A műszaki területre és az informatikára koncentrálunk. A város kifejezetten nagy hangsúlyt fektet arra, hogy az automatizálás területén megfelelő szaktudással rendelkező szakemberek legyenek a városban, már az általános iskolába bevisszük a programozást. Tatabánya ipara nem egyetlen ágazatra épül, a gépgyártás, a vegyipar és az elektronika is jelen van. Egy közös van bennük, mindenhol szükség van automatizálásra és robotizálásra, valamint az ezeken a területeken jártas szakemberekre.
Milyen mértékű ipari fejlődés ment végbe a városban?
Két iparág erősödött nagyot az elmúlt években, az autóipar és az egészségügyi segédeszközök gyártása. Az utóbbi területen két cég hajtott végre jelentős beruházást az elmúlt években. A Coloplast, amely tizenhét éve települt a városba, egy új gyártócsarnokot hozott létre, és a logisztikai központját is Tatabányára helyezte, innen látja majd el a közép-európai piacokat. Csak a logisztikai központra több mint húszmilliárdot költött a cég. Ehhez csatlakozott a Becton Dickinson, amely szintén bővített, egy új gyáregységet hozott létre. Tavaly adták át a hatmilliárd forintos beruházást, és folyamatban van egy 34 milliárdos bővítés, amellyel 219 új munkahely létesül. Az orvostechnológiai vállalat új, gyógyászati termékek előállításához szükséges immunológiai és sejtbiológiai kutatási reagenseket gyárt Tatabányán. A járműipar területén az Otto Fuchs egy 12,8 milliárdos beruházással megduplázta a termelési kapacitását, és 180 új munkahelyet teremtett. A 110 éves múltú, magyar tulajdonú Graboplast 6,2 milliárd forintból valósította meg új tatabányai gyáregységét. A Rudolph Ipari Logisztikai Kft. is megnégyszerezheti raktárcsarnokának kapacitását azzal, hogy 23 ezer négyzetméteresre növeli. Az autóipari elektromos csatlakozókat gyártó amerikai Aptiv egy 3,3 milliárd forintos kapacitásbővítő beruházással 1150-ről 1800-ra bővítette munkavállalói számát, ezzel Tatabánya egyik legnagyobb foglalkoztatójává lépett elő. A héten egy újabb nemzetközi cég betelepülését jelenthettük be, a Doosan egy 80 ezer négyzetméteres telken építi fel gyártócsarnokát, és várhatóan 2020 nyarán meg is kezdi az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges vörösréz fólia gyártását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.