BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elindult a felügyeleti rendszer az étel- és italautomatáknál

Elindult a felügyeleti rendszer az étel- és italautomatáknál, július 1-től minden működő automata forgalmát látja az adóhivatal – közölte az automaták felügyeleti szolgáltatója, a Magyar Posta (MP).

A közlemény ismerteti: június 30. után a jogszabály szerint már csak automata felügyeleti egységgel (AFE) felszerelt, és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) megszemélyesített étel- és italautomata üzemeltethető. Az MP a tavaly július végi határidőig mintegy 800 üzemeltetővel, 27 ezer automatára szerződött, végül június 30-ig mintegy 25 ezer automata felügyeleti egységet adott ki beszerelésre. A szerződött készülékek száma műszaki alkalmatlanság és megszüntetés miatt csökkent nagyjából 25 ezerre – ismertette közleményében a társaság.

Június végéig közel 24 ezer AFE-t szereltek be, számuk azonban az MP szerint még nőni fog,

mivel vannak olyan üzemeltetők, akik a beszerelésről szóló adatlapot közvetlenül a határidő letelte előtt adták fel levélben. A Magyar Posta az AFE-telepítésekről beérkező adatalapok alapján tudja elindítani a megszemélyesítést a NAV felé.

Az automata felügyeleti egységek megvásárlására és a felügyeleti szolgáltatás díjára készülékenként 120 ezer forintot – összesen 1,44 milliárd forintot – biztosított a költségvetésből a kormányzat, a támogatás feltétele volt többek között, hogy határidőre megtörténjen az AFE-k telepítése és megszemélyesítése.

Fotó: Kallus György

A közlemény szerint egyes esetekben (legfeljebb az automaták 2 százalékánál) a telepítéskor műszaki probléma lépett fel, ami miatt a megszemélyesítés elhúzódott, vagy nem történt meg határidőre. A Magyar Posta az AFE gyártójával és az üzemeltetőkkel közösen azon dolgozik, hogy a különböző műszaki problémákra a megoldást mielőbb megtalálja – írták. A társaság hangsúlyozta: a Pénzügyminisztérium (PM) múlt heti rendeletmódosításának köszönhetően ezekben az esetekben nem veszítik el az üzemeltetők az állami támogatást, feltéve, hogy szeptember 30-ig megvalósul az összeköttetés a NAV-val.

Nem veszítik el az üzemeltetők az állami támogatást akkor sem, ha az AFE beszerelése június 30-ig befejeződött, de a megszemélyesítésre – az üzembe helyezési adatlap késedelmes beküldése, vagy az AFE megszemélyesítéséhez szükséges üzembe helyezési kódok pótlása miatt – a határidőt követően, de még ezen a héten sor kerül.

Számos előnye van azt automatáknak

A rendeletmódosítás érintette a kizárólag nyerstejet forgalmazó automatákat is, azokat, amelyek alkalmatlanok az AFE működtetésére. E készülékek üzemeltetőinek nem kell AFE-t beszerelniük, de a Magyar Postával felügyeleti szolgáltatói szerződést kell kötniük. Az utóbbi hetekben a Postánál mintegy 70 automata üzemeltetője jelezte szerződéskötési szándékát.

Az automaták felügyeleti rendszere az üzemeltetők számára számos előnnyel jár, például

  • naprakész információt kapnak minden egyes automata forgalmáról,
  • ellenőrizhető, hogy az egyes termékek milyen ütemben fogynak és mikor szükséges a készülék feltöltése.
  • A Magyar Posta szerint a rendszer használatával javul a kisebb üzemeltetők és az újonnan piacra lépők esélyegyenlősége, hiszen támogatott beruházás keretében jutnak telemetriai adatokhoz. Az étel- és italautomaták piacán bevezetett felügyeleti rendszer az online pénztárgépek és az elektronikus közúti árufuvarozási ellenőrzési rendszerhez hasonlóan az adóbevételek növelését, a gazdaság fehérítését szolgálja – írta közleményében a társaság.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.