BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincsenek elegen az építőiparban

A hazai építőipari cégek 49 százaléka szerint a munkaerőhiány a termelése felfuttatásának az akadálya, ez év második negyedében már a 64 százaléka gondolta ezt ugyanígy.

Hiába bővül rohamosan az építőipari foglalkoztatottak száma, nincsenek elegen a gyarapodó infrastruktúra- és lakásépítési megrendelések teljesítéséhez. Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője a Világgazdaságnak elmondta: míg tavaly az első negyedévben 275 ezren dolgoztak az építőiparban, az idén március végén már 320 ezren a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Az Eurostat felmérése azt mutatja, hogy

2017 második negyedévében a hazai építőipari cégek 49 százaléka jelölte meg a munkaerőhiányt termelése felfuttatásának akadályaként, ez év második negyedében már a 64 százaléka.

Ez az arány összességében (a szolgáltató-, a feldolgozó- és az építőipari cégeknél) az első negyedéves 88 százalékáról a második negyedévre 78 százalékra csökkent.

Fotó: Vémi Zoltán

Virovácz Péter szerint ennek hátterében egyrészt az állhat, hogy a termelés modernizálása, automatizálása, digitalizálása miatt kevesebb dolgozóra van szükség, másrészt a két számjegyű béremelések a munkaerő megőrzésén kívül a felvételt is segítik. Trendről viszont csak akkor lehet beszélni, ha a mostani adatokat megerősítik a következő három hónap mutatói is.

A feldolgozóiparban dolgozók száma már 2013 eleje óta erőteljesen nő. Számuk 2013 első negyedévében 785 ezer volt, 2018 első negyedévében már 998 ezer.

A prímet a járműgyártás viszi, amelyben öt év alatt 70 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak száma, 2017 és 2018 első negyedéve között pedig 10 százalékos volt a bővülés. Az ING Bank vezető elemzője arra számít, hogy mivel több meghatározó márka bővíti a magyarországi termelőkapacitását, tovább fog nőni a képzett munkaerő iránti kereslet.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.