Sajátosságai miatt az átlagosnál nagyobb költséggel és hosszabb vállalási idővel dolgozik a vasúti áruszállítás egyik igen fontos szegmense, de állami céltámogatással életképessé válhat. A tárgyalások megkezdődtek.
Fordulat várható a vasúti áruszállítás mostohagyereke, a csak gazdaságtalanul fenntartható egyeskocsi-szegmens működtetésében. Évi 4,7 milliárd forint veszteség keletkezik ugyanis a területen amiatt, hogy a tevékenység bevételei és támogatásai nem fedezik a kiadásokat. Ezeket a kocsikat nem a szerelvény indulási helyéről kell eljuttatni a célállomásig, hanem az út valamely állomásán kell hozzáilleszteni a vonathoz, illetve leválasztani róla, s emiatt a szerelvényeket az út során többször meg kell bontani, majd új formában összeállítani.
Emiatt nagy a többletköltség, hosszabb a menetidő, és gyengül a versenyképesség. Az irányvonatok ezzel szemben az út közbeni megbontásuk és akár megállás nélkül tehetik meg az útjukat.
Egyes kocsis megbízást ezért egyre kevésbé szívesen vállalnak a vasúti áruszállítók Európában és Magyarországon is – mutat rá a Hungrail Vasúti Egyesület. A szórt küldeményes forgalmat teljesítő vonatok az éves vasúti forgalomnak közel a negyedét teszik ki, azaz 12 millió tonnát, amiből a nemzetközi arány 60-70, a belföldi a maradék. Az utóbbi arányt azonban növelni kellene, mert az egyeskocsi-szolgáltatásnak meghatározó szerepe van a vidék felzárkóztatásában, a kkv-k versenyképességének erősítésében és a stratégiai jelentőségű nagyvállalatok – például az erőművek, acélművek, erdészetek, olajfinomítók – működéséhez szükséges alapanyagok szállításában.
Az említett fordulatot e téren az állami támogatások várható növelése és a tevékenység teljes megújítása jelenti.
A Hungrail megkezdte a tárgyalásokat az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, de még az egyeztetésekre való felkészülés keretében külön munkacsoportot hozott létre, amelyet a MÁV Zrt. és a Rail Cargo Hungaria vezet. A megújítási terv magában foglalja a rendszer bevezetésének műszaki előkészítését, a hálózathoz való hozzáférési pontok növelését, a gördülőállomány és az eszközpark korszerűsítését, a digitalizációs újítások elterjesztését és a technológiai folyamatok felülvizsgálatát. Szükség van új, támogató szabályozási környezetre is, azaz egy céltámogatási rendszerre, továbbá az externális költségek számszerűsítésére, mert e költségekkel összefüggésben keletkezik az említett, évi 4,7 milliárd forint veszteség.
A céltámogatásokról szóló megállapodásban már csak azért is bízik az egyesület, mert Palkovics László innovációs és technológiai miniszter nemrég a szegmens fontosságáról nyilatkozott.
A Hungrail továbbra is elengedhetetlennek tartja egy vasúti árufuvarozási versenyképességi csomag kidolgozását és megvalósítását – ehhez már javaslatot is készített –, és számít a kormány közreműködésére.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.