A fuvarozók 15–20 százalék közötti áremelést hajtanak végre – jelentette be Szabó György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke. Ezt azzal indokolta, hogy jelentősen emelkedtek a költségek;
számottevően drágultak az üzemanyagok, megugrottak a kötelező felelősségbiztosítási díjak, januártól 5,8 százalékkal nőnek az e-útdíjak, magasabb bért kell adni a gépkocsivezetőknek.
Elmondta, hogy a fuvarozók nemritkán önköltség alatti árakon vállalnak el munkát, az átlagos haszonkulcs 2-3 százalék, ami méltánytalan, 10 százaléknak kellene lennie ahhoz, hogy jusson innovációra, fejlesztésekre is. Megjegyezte: sok fuvarozó most szkeptikus az áremeléssel kapcsolatban, pedig aki nem növeli a díjat, az kilátástalan helyzetbe kerül, nem tud majd bért fejleszteni, lemarad a versenyben.
Az áremelés célja a jól képzett, motivált munkaerő megtartása, az európai bérek és munkafeltételek megteremtése, egyben európai minőségű szolgáltatás nyújtása. Szabó György bízik abban, hogy a jórészt nemzetközi, elsősorban nyugat-európai piacokon dolgozó magyar fuvarozók áremelése nem gerjeszti a belföldi inflációt.
A Világgazdaságnak még az év elején jelezte a Waberer’s és a Rail Cargo is, hogy emelik az idén az áraikat. Lajkó Ferenc, a Waberer’s vezérigazgatója most azt mondta: 7-10 százalékkal már növelték az árakat az elmúlt hónapokban, a költségeik ugyanis rohamosan emelkedtek, például az üzemanyagok drasztikusan drágultak, a Brent hordónkénti ára már 80 dollár körül van.
Profitnyomás alatt állnak, a 15–20 százalék közötti áremeléssel egyetértenek, az elkövetkezendő években kapacitáscsökkenéssel kalkulálnak a piacon. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára hangsúlyozta:
az áruszállítási szektor, amelyben mintegy 12 ezren dolgoznak, a GDP 6 százalékát állítja elő. A fuvarozók 95 százaléka kisvállalkozás, családi cég.
A versenyképességet növelni kell, a fuvarozás már nem finanszírozható, elkerülhetetlen az áremelés. Példaként említette, hogy míg pár éve egy gépjárműszerelvény biztosítási díja átlagosan 400 ezer forint körül volt, mára meghaladja az egymilliót. Javasolják a pénzügyminiszternek, hogy a biztosításoknál a flotta legalacsonyabb létszáma a mostani öt főről háromra csökkenhessen, a vállalkozók, cégek pedig az év végén köthessenek szerződést.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.